• Ny Fiat Ducato 4x4 får specialudviklet 4x4-system

  • Firehjulstrækket går ikke ud over varerummets volumen, der er mage til de forhjulstrukne varianters

  • Den bliver mere rå at se på - også uden klistermærker

  • Fronten med den mere markante kofanger får den til at synes mere muskuløs

  • Helt mage til kabinen i de forhjulstrukne modeller. Firehjulstrækket bliver fuldstændigt automatisk

Fiat Ducato 4×4 bliver automatisk

Fiat Professional har selv været inde over udviklingen af det nye 4x4-system, der er udviklet specielt til Ducato 4x4 men bygget ude i byen

Fiat Professional har været med inde over udviklingen af et nyt 4×4-system til Ducato 4×4, som bygges af deres faste franske 4×4-leferandør Dangel. Det nye firehjulstræk er blevet et meget bedre system i og med, at Fiat Professional selv har været med til at udvikle det i modsætning til det gamle, som var et hylde-produkt fra den franske leverandør, Dangel.

Selv om markedet for firehjulstrukne varebiler er begrænset her til lands, så vil den nye Ducato 4×4 være et interessant alternativ til de tohjulstrukne og et enormt skridt fremad i forhold til den gamle model.

Det hemmelige firehjulstræk

Det mest markante ved den nye Ducato 4×4 er faktisk, at den er helt mage til den almindelige Ducato. Kun en anelse større frihøjde og tilsvarende højere forbrug er forskellig i forhold til den gamle.

Og det er faktisk en del af målsætningen med det nye firehjulstræk; at være umærkeligt og hjælpe i vanskelige situationer, så du end ikke opdager, at du bliver reddet.

Automatisk tilkobling

Firehjulstrækket er permanent forstået på den måde, at det med en central viskosekobling kobler til, når underlaget kræver det og fordeler momentet mellem for- og bagaksel afhængigt af, hvor vejgrebet er bedst.

Fiat Professional påstår ikke, at den nye Ducato 4×4 er en deciceret offroader. Den er udviklet primært med entreprenørvirksomheder og autocampere i tankerne. Ducato er det tekniske fundament for flere autocampere end nogen anden bil i Europa, så det er ikke underligt, at Fiat investerer i dette segment.

Samme interiør

Med sin større frihøjde, et groft dækmønster og lynhurtig fordeling af kræfterne er den effektiv på sne, sandet og mudret underlag.

I modsætning til den gamle model, der havde en drejeknap til indkobling af firehjulstrækket, er systemet automatisk. Derfor er der ingen forskel på interiøret i en tohjulstrækker og 4×4’eren.

Ideelt

Kun hvis du vælger spær på akslerne, vil der være en drejeknap i cockpittet, som altså er identisk med det interiør, Fiat præsenterede til den eksisterende Ducato tilbage i 2014.

Så vi taler selvfølgelig ikke om nogen offroader, men systemet er ideelt til dem, der har de lejlighedsvise udfordringer med glat og besværligt underlag. Du vil næppe bemærke systemet i det daglige. Heller ikke når det en sjælden gang imellem rent faktisk har reddet sig fra at sidde fast i sand, mudder eller sne.

Model- og motorprogram

Den nye Fiat Ducato 4×4 leveres udelukkende med de nye Euro 6-motorer, men vi kender endnu ikke hverken det endelige motor- eller modelprogram.

Der er premiere på den til september, hvor vi også ved mere om priser og de modeller, som den danske importør vælger at tage hjem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *