• Doblo Cargo kommer med den mindste motor dieselmotor til at koste 125.000 kroner plus moms.

  • Med 200 kilo ballast i varerummet trak den faceliftede Doblo Cargo 1.3 MJT jævnt op ad ad bakke uden at forskrække nogen. Vil man have kraftoverskud, skal motoren være på 1,6 liter.

  • Da bageste fløjdøre giver let og bekvem adgang til det regulært udformede varerum.

  • Skydedøren i siden giver adgang til varerummet og letter omstillingen til last af langt gods i versioner med gittervæg og ”kattelem“ i højre vognside ind over det sammenfoldede passagersæde.

  • Kabinen kan indrettes med to eller tre siddepladser. Med et bænksæde i højre side formedelst 3000 kroner bliver der plads til tre i kabinen

  • Stor hylde tværgående hylde uden at det går ud over den gode loftshøjde.

  • Rummelige dørlommer bidrager til det samlede udbud af aflægsplads i kabinen.

  • En smutter:Når passagersædet er rykket frem, bliver det - ligesom i Fiorino-modellen - noget af en udfordring at få plads til vandflaske eller termokrus i kardankonsollens kopholder.

  • Med lang akselafstad, forhøjet tagprofil og en 1.6 MJT-motor får man det optimale ud af en Doblo Cargo.

  • Så bliver den ikke større - Fiat Doblo Cargo med lang akselafstand, højt tag og plads til 5,4 kubikmeter gods i varerummet.

  • Fløjdørene kan slås ud til siderne, så adgangen til varerummet lettes.

  • Med bænksæde forøges fleksibiliteten i kabinen på den seneste udgave af Doblo Cargo.

  • Ryglænet på det yderste passagersæde kan fældes frem og give plads til langt gods i varianter med gittervæg og ”kattelem“

Fiat Doblo Cargo – frisk og veltrænet

Februar-premiere på faceliftede versioner af Fiat Professionals mellemvægter

Altomvarebiler.dk i Torino:

Umiddelbart ligner den sig selv, men bag facaden skiller den sig alligevel ud fra forgængeren. Fiat’s mellemstore varebil Doblo Cargo kommer i en forbedret version i slutningen af februar og til 125.000 kroner plus moms for en kortakslet, dieseldrevet 1.3 MJT L1-udgave med 90 seje hestekræfter.
Dét er et par tusinde kroner billigere end den nuværende, selvom den nye vil være bedre udstyret.

Forbedret dynamik og komfort

Bilens væsentligste karakteristika er dens konstruktion med forstærkede og uafhængige baghjulsophæng, som tilader en effektiv belastning på op til 1.000 kilo og udnyttelse af det op til 5,4 kubikmeter store og regulært udformede varerum med plads til to EU-paller dobbelte fløjdøre bagtil, skydedør i siden.
Vi har i snefog og vinterføre kørt dels den kortakslede og lave udgave med 1,3 MJT-motor og 90 hestekræfter koblet til et manuelt 5-trins gear og dels den langakslede version med forhøjet tag og 1,6 MJT-motor og 105 hestekræfter koblet til et manuelt 6-trins gear.
Begge modelvarianter udmærkede sig ved lavt støjniveau, sejt bundtræk og god og ubesværet køredynamik med 2-300 kilo ballast i varerummet.

15 procent lavere forbrug

Det maksimale drejningsmoment er ved 1.500 motoromdrejninger i minuttet henholdsvis 200 og 290 Newtonmeter, og angiveligt er det det lykkedes at raffinere motorteknologien, så brændstofforbruget alt andet lige skal være omkring 15 procent lavere sammenlignet med de hidtidige modeller.
Dét og andre forbedringer vil ifølge Fiat bidrage til at sænke driftsomkostningerne med omkring 3,0 procent sammenlignet med den nuværende Doblo Cargo – målt i Tyskland over en distance på 60.000 kilometer og en periode på 36 måneder.
Målt over en periode på 60 måneder og 150.000 kilometer mener Fiat, at driftsomkostningerne for de nye udgaver af den korte og lange Doblo Cargo kan være mellem 12 og 15 procent lavere sammenlignet med forgængerne.

Mere udstyr, lavere pris

Doblo Cargo-programmet tæller også en 1,6 MJT-motor på 90 hestekræfter og 200 Newtonmeter samt en 2,0 liter MJT-motor med 135 hestekræfter og 320 Newtonmeter foruden den naturgas- og benzindrevne bi-fuel motor på 1,4 liter med 120 hestekræfter og 206 Newtonmeter.
Alle motorerne opfylder Euro 5+ normen. Foruden et højere udstyrsniveau med Bluetooth-radio og infotainment, lakeret frontkofanger og mulighed for kabineindretning med tre siddepladser byder den faceliftede Doblo Cargo på forbedret isolering og reduceret støjniveau.

Øget fleksibilitet

Merprisen for et bænksæde til to passagerer er i øvrigt omkring 3.000 kroner, og der er tale om andet og mere end blot to siddepladser således, at der kan sidde tre i bilen, for ryglænet på den midterste plads kan fældes frem og bruges som ”skrivebord“ til det mobile kontor, og under den yderste siddeplads er der et pænt stort rum til opbevaring af ting og sager – skjult for nysgerrige blikke og ubefæstede sjæle med for lange fingre.
Prissætningen af de nye modeller foreligger endnu ikke i fuldt omfang, men forvent en prisforskel på 10.000-15.000 kroner på de korte og lange varianter med 1,3 og 1,6 MJT-motorer.

Bredt modelprogram

Som standard er den faceliftede Doblo Cargo udstyret med fire airbags tillige med fast og lydisoleret skillevæg til benefice for såvel sikkerhed som komfort.
Modelprogrammet giver mulighed for valg mellem flere variationer over temaet eftersom Doblo Cargo produceres med såvel kort og lang akselafstand som med standard taghøjde eller forhøjet tagprofil.
Dertil kommer WorkU-udgaven med lad, der fortsætter også i det danske modelprogram.
Herhjemme er der solgt omkring et par tusinde eksemplarer af Doblo Cargo, og det er L2-versionen og WorkUp-udgaven, som har været de mest populære.
Der er solgt eksemplarer af den naturgasdrevne Natural Power-variant, men ikke så mange som Fiat havde håbet på, men den forbliver ikke desto mindre i modelprogrammet – og i en opgraderet Euro 6-version.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *