• Det nuttede ydre gemmer over en reel arbejdsbil med masser af pondus

  • Med rattet mellem hænderne får man en kvalitetsfornemmelse, som er langt over det legetøjs-look, 500-serien lægger for dagen

  • Det her er jo en basal super-indretning med den nye gearstang foran og et par solide amerikanske kopholdere

  • Bred bag og god adgang til varerummet

  • I de bedre udstyrede modeller kan du få læderklædte sportssæder med monogram - altså lille bror Fiat 500's monogram

  • Masser af 500 retro-interiør er intakt i 500X

  • Ja, den skal have et trutkys

Fiat 500X træder i karaktér

Den har stadig et fjæs, der er lige til et trutkys, men under huden på nuttede Fiat 500X ligger en rå børste, man får lyst til at rive rundt

Lille pussenusselige Fiat 500 har efterhånden udviklet sig til sit helt eget bilmærke. Lidt i stil med DS, der forrige år blev skilt helt fra modermærket Citroën.

Fiat går bare i en helt anden retning. De holder krampagtigt fast i det nuttede Fiat 500 retro-udtryk med henvisning til det gamle stilikon fra 1957.

Større bilklasse

Fiat 500X ligner den lille. Men den er ikke lille. Faktisk er den meget rummelig og tilhører en meget større bilkasse. Den skal vel nærmest puttes i kasse med Nissan Juke, som også gør en del ud af at skille sig ud fra mængden.

Den er svær at putte i en kasse og knalde en etiket på, som man kan med resten af flokken. Og det er lige netop det, der er deres styrke.

Fjernt fra 500

Den blev udviklet, så også de mere pladskrævende eller måske bare lidt mere mageligt anlagte kunne få glæde af 500-hypen. Men 500X kunne ikke være mere fjernt fra den lille 500.

Fiat har med den seneste variation over konceptet 500 bygget yderligere på 500X. En bylinje med hygge-look og en mere rå version med tilnavnet Cross Plus, som oven i hatten har firehjulstræk.

Solid biloplevelse

Den deler platform med søstermodellen Jeep Renegade. Ja, retteligt er det faktisk en Renegade i 500-forklædning. Den 140-hestes turbobenziner leverer tilstrækkeligt med bundtræk til, at man kan føle sig hjemme og få en fornemmelse af overskud både på asfalt, og hvor det tilpassede Traction Plus-system er ønskeligt eller ligefrem nødvendigt.

Og hvis du tror, du bare kan vælge en 500X for at få en 500 med mere plads, så tager du fejl. X-faktoren giver en fastere og langt mere solid bil-oplevelse.

Ethvert problem

Vi testede den med den nye ni-trins DCT-gearkasse med dobbeltkobling, som i sagens natur har en løsning på ethvert problem, man kan præsentere den for.

Den er hjertet i Traction+systemet, som med en drejeknap (formelt kaldet en Drive Mode Selector) foran den elektriske håndbremse skifter mellem Auto, Sport og All Weather, som giver bedre greb i glat underlag.

Udstråler autoritet

Den skifter gear og passer sig selv på sin helt egen urørlige facon. Den udstråler en autoritet, som bestemt heller ikke plejer at høre hjemme i en Fiat 500. Og sådan er det med hele oplevelsen af den store 500X.

Kvalitetsfornemmelsen og køredynamikken minder om en tid, hvor Fiat var mere fremme i skoene, end de har været på det seneste.

De køreglade

Man har en fornemmelse af, at Fiat virkelig satser på at vinde de køreglade og kvalitetsbevidste kunder tilbage. Fiat 500 er sød og nuttet, mens 500X i dén grad har en respektindgydende X-faktor, der skal byde Juke og kompagni op til dans.

Testbilens Hawaii-gule farve, cognac-kulørte lædersæder løfter bilens humør betydeligt, og fyldt med elektronisk udstyr og alt i sikkerhed, er humørspredningen stort set det eneste, den har til fælles med sit aldrende ophav.

Hold fast

Og sådan skal det også være. Hvis 500 skal være mærket i mærket, så bliver Fiat nødt til at holde fast i alsidigheden.

Til priser, der starter på 125.000 kroner plus moms  for en forhjulstrukket standard-udgave med 110 hk og slutter på en Cross Plus-udstyring med macho-look og firehjulstræk, er Fiat 500X netop så alsidig, som en moderne crossover skal være.

Også selv om den forsøger at ligne en veteranbil.

 

Fakta:
Fiat 500X 1.4 Multiair DCT Traction +:
Motor: 1368 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 140 hk / 230 Nm
0-100 km/t: 9,8 sekunder
Topfart: 190 km/t
CO2: 133 g/km
Forbrug: 17,5 km/l
Pris (uden ekstraudstyr):  183.935 kroner plus moms (31.580 kroner)
Billigste: 125.287 kroner plus moms (22.065 kroner)

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *