• Den ligner bedre end MPV'en 500L, men 500X er den bedst kørende 500 af dem alle - med afstand

  • Rent praktisk får man mere for skillingen i andre hatchbacks. Fede skærmkasser koster for eksempel lidt på pladsen i varerummet

  • Man fristes til at sige forvokset Panda, men aldrig før har man siddet så solidt i en Fiat. Den er et syvmileskridt for italienerne

  • Den er forhjulstrukket, men Traction+, som er standard på alle forhjulstrukne varianter ud over den billigste, giver ekstra vejgreb under forskellige forhold

  • Og tjekkede alufælge kan de også bedrive

  • Multi touchskærm, masser af udstyr, et par gedigne kopholdere, godt udsyn og et rundt hygge-onkel image gør 500X til en hel masse andet og meget mere end en 500

  • Masser af unge mødre og familier med to biler har valgt en 500. Nu kan man vælge en 500X, hvis man senere på sæsonen har fået lidt ekstra volumen bagi

  • 500-varemærket malkes til det sidste. 500X er desuden en rigtigt god bil

  • Pop, Popstar og Lounge er udstyrsmodellerne til bymennesket. Vælger du Cross Plus får du mere aktiv livsstil at skilte - og køre - med

Fiat 500X – den seje stedbror

Flokken af brødre og søstre med 500-navnet vokser og vokser. 500X er den klart bedste køreoplevelse af dem alle

Med undtagelse af Fiorino opkalder Fiat efterhånden alle deres modeller efter hedengangne og genopstandne 500. Den ged bliver malket på grænsen til udtørring.

Det var en geni-streg at genopfinde den lille tidsmarkør, hvor selv støjniveauet i det håbløst umoderne men uendeligt charmerende karosseri er genskabt.

Det mest sexede

Og netop derfor gør de italienske bildesignere alt for, at vi skal drage paralleller fra de glade 60’eres Rom til det 21. århundredes ørkesløse søgen efter en hip kulturarv, der kan give mening i form af Fiat 500’er i hvilken form, den så end måtte bære.

Navnet er ganske enkelt det mest sexede, Fiat kan drive ud af fabrikkerne i denne tid, og så må det briste eller bære. Og ’Fiat Grande Punto’ klinger bare ikke nær så klart, vel?

Lige i navlen

500 ramte lige i navlen, 500L er mest praktiske men i krop og psyke også længst fra udgangspunktet. Den nye 500X lander tættere på skivens centrum med sin nuttede og buttede facon. Men det har absolut ikke en dyt med det gamle retroskrammel at gøre. 500X er en moderne hatchback med en fremragende køreoplevelse og rigtigt meget fokus på designet.

Store fede lygter

Og her har vi måske det, der kommer tættest på en parallel til lillebror. På ægte sydeuropæisk maner må praktiske løsninger vige for designersjov.

Renault Kadjar – rund og smart

Udvendigt ser man for eksempel nogle store, fede baglygter, som er plastret godt ind over bagklappen. Faktisk er de anbragt lige bag skærmkasserne, så det hele går ud i et. Bagklappen er blevet lidt smallere for at gøre plads til lygterne, og det samme er bagagerummet, men det bidrager alt sammen til det nuttede, buttede look, som er så vigtigt for dens image.

Fiat Renegade

500X er bygget på samme platform og på samme fabrik i Italien som Jeep Renegade. Det giver 500X et godt afsæt og er samtidigt med til at gøre yngste bror i den voksende søskendeflok til den uden sammenligning bedst kørende af dem alle.

Man kan med rimelighed kalde den for familiens trimmede stedbror, for rent genetisk er der ikke mange ligheder. Det er den ganske enkelt for solid en køreoplevelse til.

Ekstra Traction

Også det automatiske firehjulstræk, som den fås med, deler den med Renegade. De forhjulstrukne versioner – som udgør hele salget på nær en meget overskuelig andel, som bliver med 4WD – er i alle andre end den absolut billigste variant, Pop, udstyret med Traction+, som regulerer kraft-fordelingen til det hjul, der har bedst greb i underlaget.

Jeep Renegade – en lille fed med X-Faktor

Det er blandt andet standard på den testede 1.6 Popstar, og kort beskrevet virker det sådan, at når du kører fast i en mudderpøl eller en snedrive, så bremser den det hjul, der snurrer rundt, så den ikke bruger kræfterne til ingenting. Du kender sikkert godt problemet med, at du sidder fast, mens det ene hjul spinder til ingen verdens nytte. Med Traction+ er det det andet hjul, der drejer rundt.

Skøn brasillianer

Men den testede bil har også den mindste og billigste motorvariant. Det er en 1,6-liters sugemotor, som kommer fra Brasilien og ikke har været anvendt i en europæisk Fiat før. Normalt vil man gerne være fri for denne type lungesvag sugemotor, som ikke kan andet end at danne grundlag for en lav indgangspris.

Men faktisk er det en af de bedre af slagsen, og den er fuldt ud i stand til at løfte sin opgave, selv om den ikke just flår toupéen af bedstefar.
Selvfølgelig vil enhver af de mere effektive turbomotorer være klart at foretrække, men 500X er et pænt eksempel på, at billigste motor er god nok.

Frisk pust i konform klasse

Om du får en Fiat 500, når du køber en 500X er op til dig og dine omgivelser at vurdere. Hvis du gør, så tillykke med det. Men set ud fra et rent praktisk synspunkt, så er 500X et dejligt frisk pust i en ellers temmelig konform bilklasse.

Dyreste variant hedder Cross Plus og er i teknik og væsen identisk med Jeep Renegade – bare billigere.
Så er det op til dig at vælge image.

 

Fakta:

Fiat 500X 1.6 E-Torq Popstar van:
Motor: 1598 ccm, R4 benzin
Ydelse: 110 hk / 152 Nm
0-100 km/t: 11,5 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 139 g/km
Forbrug: 16,7 km/l
Pris med lille forbehold: 140.000 kroner plus moms (cirka 25.000)
Billigste: 126.000 kroner plus moms (cirka 22.000)
Topmodel: 2.0 MJT Cross 140 hk 4×4: 214.000 kroner plus moms(cirka 36.000)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *