• Super stilrent design af instrumentbordet, der har fået ekstra mange opbevaringsrum

  • VW Transporter overhalede for en stund Ford Transit på førstepladsen af de danske salgslister

  • Grafikken i det lille display er en ommer. Det her er den adaptive fartpilot, der viser afstanden til forankørende. Det kan gøres meget bedre

  • Kabinen er som altid i Transporter dejligt nede ved jorden, og man får virkeligt en fornemmelse af en opdateret teknik med en dejlig tyst køreoplevelse

  • Kopholder i forrudeversion. Sådan. Sværere er det ikke

  • Transporter er et af verdens mest brugte kontorer, så selvfølgelig skal der være armlæn på kontorstolen. Det er standard i Danmark

  • Opbevaringsrum til sportstaske og større værdier under passagersædet

  • Pyha. Det er svært at se forskel på ny og gammel bagfra

Fed Transporter – men uden ambitioner

Transporter T6 er teknisk i verdensklasse, men tyskeren går lidt arrogant til opgaven med næste generation

Altomvarebiler.dk i Stockholm:

If it ain’t broke, don’t fix it, siger et amerikansk ordsprog. Og det har formentlig været devisen for VW’s ingeniører, da de satte sig for at slå stregen til den nye Transporter. Den sjette i rækken.
Hvad de lavede efter frokost den dag, ved vi ikke.
Når mesteren har fundet formen og kan nøjes med at forberede sig til næste kamp med små finpudsninger, så er selvtilliden på sit højeste.

Ligner Passat

Transporter T6 ligner slet ikke det generationsskifte, som den faktisk er. VW har koncentreret sig om at parallelforskyde de nye brede linjer fra personbilsprogrammet over på den populære Transporter. Den markante front med kølergrill helt ud til de store forlygter har klare lighedstegn med Passat, Touran og Golf.
Og indvendigt har instrumentbordet fået samme tur. En bred, retlinet tendens med masser af små og større opbevaringsrum. Helt som den typiske håndværker efterspørger det. Kopholderne i hver side ligner noget, Renault indførte i Trafic i forrige årtusinde. Men det virker, og det klæder VW at tage det til sig i stedet for at forsøge at genopfinde den dybe tallerken.

Brug mobilen

For det virker. Oven i købet har Transporter T6 fået en bunke ny teknologi med 5,4-tommers touchskærm og Bluetooth som standard i alle versioner. Den kan opgraderes med større skærm og spejlfunktion af en række apps i din mobil.
Til præsentationen i Stockholm viste VW’s eget navigationssystem svagheder i form af lav hastighed og uklar grafik. Det er et eksempel på, at VW har forsøgt at opfinde sin egen dybe tallerken, og det virker ikke.
I dette tilfælde er det klar tilrådeligt at bruge navigatøren fra mobilen i spejlfunktionen på den store skærm.

Helt nye Euro6-motorer

Under hjelmen har VW til lejligheden udviklet en helt ny version af den kendte 2.0 TDI med fire effekttrin fra 84 til 204 hk. Den sidste med biturbo. De er Euro6-godkendte og har hævet effektiviteten med op til 15 procent, så bedste brændstoføkonomi nu skulle strække sig til 17 km/l.
Det er lige så fint som Ford Transit Custom.
Til at starte med kører Transporter T6 dog videre med de gamle Euro5-motorer. De er knap så økonomiske, men de er billigere, og Euro6 for varebiler træder først i kraft til oktober 2016.

Modne damer

Og det er svært at lade være med at skæve til netop Ford Transit i denne klasse. Transporter er netop fyldt 65, mens Ford holder 50 års jubilæum i år, så det er et par modne damer, der trækker læsset i oneton-klassen.

Tonny solgte verdens ældste rugbrød – til VW

Transit kom i 2012 i et helt nyt og nærmest epokegørende design. Transporter T6 hamler til fulde op med Transitten rent teknisk, men det er som om, VW ikke rigtigt tør tage skridtet fuldt ud og integrere personbilsdesignet helt.

Bare finpudset

For køreoplevelsen i både halvt læsset og tom tilstand er helt i top. Støjniveauet er sænket pænt, og med vejgreb og styreegenskaber finpudset er der ikke en finger at sætte på T6.
Man sidder bare tilbage med en fornemmelse af, at VW kunne gøre det lidt bedre end bare at gå på banen efter uafgjort.

Meget standardudstyr

I Danmark bliver aircon, P-sensor bag, træbund og -vægbeklædning, varme og armlæn i førersædet standard. Det bliver også muligt at få adaptiv fartpilot med City Emergency Brake men kun med Euro6-motorer.

Vi skal have styr på Danmarks varebiler

Priserne starter på 210.000 kroner plus moms. Et komplet prissæt kommer først senere.
Der er dansk premiere på Transporter T6 til september.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *