• FDM siger, man ikke skal blænde ned, når man møder modkørende på motorvejen

FDM: Det var ikke det, vi sagde

På trods af den storm, der opstod i både sociale og andre medier efter FDM's udmelding i tirsdags, holder motorejernes organisation fast i, at vi skal bruge fjernlyset mere

Altomvarebiler.dk’s Facebook-side var én af de pænere i tirsdags, når man måler på den sprogbrug, der blev brugt i kommentarerne til FDM’s pressemeddelelse om vores brug af fjernlyset. Ikke desto mindre står juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, ved sine ord.

– Vi står fast på det, vi hele tiden har sagt, nemlig at man ikke behøver at blænde ned hver gang, man møder modkørende på motorvejen, siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange, som i onsdags var manden bag en historie om, at man godt kan passere modkørende uden at blænde ned. Man skal, og det har vi hele tiden sagt, stadig vise hensyn i trafikken og undgå at blænde sine medtrafikanter. Men det er vigtigt at skelne imellem, om man reelt bliver blændet af en modkørende, eller om man bare synes, hans lys er lidt skarpt.

Egen barm

Alle bilister har vist oplevet, at modkørende – og de fleste af os kan vist her oven i købet gribe i egen barm – at man selv blænder ned og kipper med lyset i samme øjeblik, man kan se en modkørende komme frem over en bakketop i det fjerne.

– Det er jo ikke nødvendigt. Man skal meget tættere på, før man bliver blændet, og resultatet er bare, at vi kommer til at køre unødvendigt lange strækninger med for lidt lys på bilen, forklarer han.

Bare lidt skarpt lys

Han kan dog godt følge den bekymring, der har været på sociale medier for, at folk vil overfortolke FDM’s udmelding og køre med det lange lys tændt under alle forhold.

– Ja, det er klart. Og derfor siger vi også, at man skal være opmærksom, om man blænder, ligesom man selv skal tænke over, om man bliver blændet eller bare synes, den modkørendes lys er lidt skarpt.

Den oprindelige mission

Set i det lys er det egentlige budskab blevet lidt forvansket. For faktisk var det slet ikke problematikken omkring op- og nedblænding ved møde, der var den oprindelige mission.

– Det, vi vil sige, er, at alt for mange bilister reelt bruger deres fjernlys. På den måde nedsætter man sikkerheden, fordi man faktisk ikke får oplyst vejen så langt frem, at man kan nå at standse, hvis der pludseligt opstår en farlig situation.

Kun når du blænder

Så hele øvelsen går ud på, at vi alle bruger fjernlyset, når vi kan og er mindre hysteriske med at få modkørende til at blænde ned, medmindre vi virkeligt bliver blændet.

Han påpeger, at der er stor forskel på vejstrækningernes geometri, og at der selvfølgelig er mange faktorer, der spiller ind, når man kører med det lange lys tændt. For eksempel kan det være nødvendigt at sætte farten ned for at få hele standselængden inden for egen lyskegle.

Højre og venstre

– Kører du i en højrekurve, lyser du jo lige over i den modsatte vejbane, og så skal du selvfølgelig blænde ned. Men kører du i en venstrekurve, så kan du næsten ikke komme til at genere de modkørende, og så er der ingen grund til at blænde ned.

Du kan læse hele artiklen om det lange lys i det nye nummer af Motor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *