• Med GLOSA kan du nedsætte antallet af stop og igangsætninger og dermed spare meget brændstof

  • Lyskrydsene fortæller bilerne, hvornår der er grønt, og så får du den optimale hastighed i displayet

Få grøn bølge i din bil

Med hjælp fra nye teknologier, der bliver testet af Ford i Storbritannien, kan en bølge af røde lyskryds høre fortiden til

Somme tider flyder du gennem byen og rammer lutter grønne lys. Men det hører unægteligt sjældenhederne til. Reglen er snarere, at man knaser sig igennem og må holde for rødt ved samtlige lyskurver.

Britiske bilister – ja, det er en historie fra Ford i England, denne her – bruger gennemsnitligt to dage om året på at holde stille for rødt lys. Men ved at tilpasse sin hastighed til lyskrydsene, kan man trille lige igennem på grøn bølge uden at standse.

GLOSA

Ford tester i øjeblikket en teknologi, der kan installeres i biler, som så skal kommunikere med lyskrydsene og på den måde fortælle bilisterne, hvilken hastighed, der er mest hensigtsmæssig.

Green Light Optimal Speed Advisory, som systemet hedder, indsamler og bruger informationer fra trafiksignaler, der herefter kan vises til føreren i form af den optimale fart, hvorved man kan køre på en grøn bølge og samtidig spare på brændstof.

Selvkørende biler

Hvis man lader bilister undgå de røde trafiklys, får man en mere jævn kørsel, samtidig med, at man reducerer CO2 udslippet og brændstofforbruget væsentligt. En jævn hastighed vil også hjælpe trafikken til at flyde bedre og dermed lindre generne ved tæt trafik og undgå nogle af dagens trafikpropper.

I et samarbejde med UK Autodrive, der er Storbritanniens største projekt inden for selvkørende biler, afprøver Ford teknologien på offentlige britiske veje samt lukkede baner i løbet af de næste to år.

Ser 500 meter frem

Allerede fra næste år vil man også afprøve andre teknologier der for eksempel advarer føreren om biler, der blokerer et vejkryds, udrykningskøretøjer der nærmer sig og placering af andre trafikanter ved vejkryds uden afmærkning.

En Ford Mondeo Hybrid indgår også i projektet. Her tester man blandt andet også det automatiske bremsesystem Emergency Electronic Brake Lights, der er et automatisk bremsesystem der advarer føreren, hvis en bilist helt op til 500 meter foran laver en hård opbremsning, hvilket er lang tid før, føreren selv opfanger faren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *