• - Et lithiumbatteri kan være løsningen på batteriproblemer i en Euro 6-varebil, siger Jesper Sørensen fra Rehabiler

  • Uden DC-DC-booster oplades et blybatteri (rødt) kun til 80 procent af sin kapacitet. Da et sådan batteri ikke bør aflades med mere end 50 procent, er der en begrænset kapacitet tilbage. Illustration: Clayton Power

Euro 6-varebilers hjælpebatterier klapper sammen

En euro 6-motors generator er elendig til at holde strøm på varebilens hjælpebatteri. Det har Rehabiler erfaret og anbefaler nu sine kunder at skifte til lithiumbatterier

Hvad der er godt for miljøet kan være knap så godt for arbejdsklimaet. Det har virksomheden Rehabiler Specialindretning erfaret ved gentagne lejligheder.

Nemlig når ellers så glade ejere af splinternye varebiler er kommet tilbage efter nogle måneder med flade hjælpebatterier og har forklaret, at de må holde i støjende og fordyrende tomgang for at sikre strøm til værktøj, lys og andet udstyr.

Batteriskift hjalp ikke

– Vi tænkte i første omgang, at det måtte være hjælpebatteriet, der skulle skiftes. Så det gjorde vi for de kunder, der henvendte sig med problemet.

– Men da flere og flere henvendte sig med samme problem, måtte vi grave dybere efter en forklaring. Efterhånden fandt vi ud af, at årsagen ligger et helt andet sted, siger teknisk chef Jesper Sørensen fra Rehabiler.

Utilstrækkelig ladespænding

Han forklarer, at det med en Euro 6-motor er således, at generatoren kun lader startbatteriet op til ca. 80 procent af sin kapacitet. Resten af kapaciteten skal være reserveret til at oplagre den genindvundne bremseenergi.

– Det betyder desværre, at hjælpebatteriet heller ikke lades op til mere end 80 procent, siger Jesper Sørensen og fortsætter: – Desuden lader en Euro 6-generator ikke med den nødvendige spænding, der skal til. Så hvis ikke man har en DC-DC-booster til at sende noget ekstra spænding ind i hjælpebatteriet, varer det ikke længe, før batteriet er blevet træt.

Tåler ikke sjatladninger

– Det er jo kendt, at et traditionelt blybatteri skal lades helt op og ikke tåler en sådan mangelfuld sjatladning i længden, forklarer Jesper Sørensen.

Da kilden til problemet var fundet, fandt Rehabiler ind i et samarbejde med virksomheden Clayton Power.
– I stedet for at køre videre med et traditionelt, blybaseret hjælpebatteri anbefaler vi nu alle vore kunder – uanset alderen på deres varebil – at få installeret Clayton Powers batterisystem, siger Jesper Sørensen.

Euro 6-kompatibelt

– Vores batterisystem er Euro 6-kompatibelt og fjerner behovet for at holde i tomgang for at sikre nok strøm til værktøj og andet udstyr. Et lithiumbatteri har nemlig større kapacitet og kan tåle at blive sjatladet, siger Anders Brønserud Nielsen fra Clayton Power.

Han nævner også, at lithiumbatteriet har længere holdbarhed og kortere ladetid.

Lithium er dyrere

Lithiumløsningen fra Clayton Power er dog dyrere end en traditionel løsning med et blybatteri. Så ønsker man i stedet at bruge et traditionelt system i en Euro 6-varebil kræver det, at man får installeret en DC-DC-booster. Den leverer nemlig den rette ladespænding til batteriet under kørslen.

Uden DC-DC-booster oplades batteriet kun til de nævnte 80 procent af sin kapacitet, og da et blybatteri ikke bør aflades med mere end 50 procent, er der en begrænset kapacitet tilbage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *