EU vil have reelle tal for brændstofforbrug

EU-krav vil lægge en bombe under danske bilpriser, der i dag reguleres af registreringsafgifter baseret på bilernes teoretiske forbrugstal

Skulle et forslag fra EU-kommissionen blive vedtaget og effektueret i 2017, som det er målsætningen, vil det betyde dyrere biler i Danmark. 
Der er nemlig et nedslag i registreringsafgiften på 4500 kr. for hver kilometer bilen kører længere på literen end et fastsat antal kørte kilometer pr. liter brændstof. For en benzinbils vedkommende er det 16,5 km/l og 18,5 km/l for en dieseldrevet bil. 
Efter den nuværende EU-cyklus er der tale om ”brochuretal” for forbruget, fordi det er opnået i et laboratorium under kunstige betingelser og kørt efter en nøje fastlagt cyklus. 
Derfor er det meget vanskeligt i virkeligheden at opnå samme forbrug, som er oplyst i brochuren og næsten alle bilister vil opleve, at det reelle forbrug i hverdagen er noget højere. 
Formålet med den nuværende præmiering af lavt forbrug er ønsket om at reducere udslippet af gram CO2 pr. kilometer. Målsætningen er i dag 130 g/km for det samlede udslip for et bilmærke, men fra 2020 skal det ned på 95 g/km.

Ny metode skal afløse den nuværende

En arbejdsgruppe har foreslået, at den nuværende EU cyklus bliver afløst af den mere realistiske WLTP-cyklus (World Light duty Test Procedure), der rummer flere accelerationer og mere motorvej foruden, at det sker på virkelige veje.
Ikke overraskende er bilindustrien skeptisk, idet den mener at tidshorisonten er for kort. Derimod er ADAC, den tyske søster organisation til FDM med 18 mio. medlemmer, begejstret med den begrundelse, at bilejeren har ret til at få at vide, hvad bilen reelt forbruger af brændstof. Det er trods alt en tung udgift i hverdagen.

Skræmmende perspektiv

Tyskerne, franskmændene, italienerne, spanierne, englænderne, og indbyggere i alle de EU lande, der kun har moms på bilen at betale og ikke en registreringsafgift oveni kan sagtens nikke ja.
I Danmark kan det medføre, at en lille dieselbil, som efter den nugældende beregningsmetode har et teoretisk forbrug på 33 km/l, men i virkeligheden kun kører 25 km/l, vil få et smæk på 40.000 kr. Er der tale om en benzinbil med et teoretisk forbrug på 25 km/l og reelt kun kører 17 km/l er forhøjelsen på 36.000 kr. 
Dette er kun teori, men set med danske øjne, er perspektivet skræmmende. Vedtages EU-forslaget kan Danmark ganske vist kompensere for de nye, lavere normtal ved at sænke de gældende minimumstal på 16,5 og 18,5 km/l for benzin- og dieselbiler og derved fastholde det nuværende afgiftsniveau.
I bilindustrien stirrer man også med bange øjne på det nye forslag, for der er stillet en bøde på 95 euro i udsigt for hvert gram CO2 en bil udleder mere end 95 g/km efter 2020. Ganget med produktionen af tusindvis af biler kan det blive til astronomiske beløb.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *