• Lige så snart, man ændrer det mindste på temperaturen eller et andet parameter, så vælter NOx'erne ud af bilerne, siger Torben Kudsk

EU har vidst det hele tiden

Bilfabrikkernes snydesoftware har været kendt af EU-toppen i årevis. Regelsættet er designet til at beskytte bilproducenterne i en svær tid, siger FDM's Torben Kudsk

Den ene bilproducent efter den anden havner på skafottet for at have ’snydt’ med dieselemissionerne til diverse test.

Senest er det Opel, der slår efterbehandlingen af udstødningsgasserne fra ved høje belastninger for at skåne motoren, mens Fiat har fået godkendt et system af de italienske myndigheder, der slår fra efter 22 minutter.

Uklar lov

Alt sammen ender i et kompliceret morads af lovfortolkninger, hvor myndigheder og fabrikkers jurister skændes om hver deres udlægninger.

Og det er der ikke noget at sige til, hvis man spørger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i økonomisk og politisk sekretariat i FDM og organisationens ekspert på området.
– Det er en ganske uklar forordningstekst, siger han.

Termovinduet

Overordnet er ”snydesoftware” ulovligt, men der er en række undtagelser. Emissionstesten bliver foretaget med driftsvarm motor, selv om en stor del af daglig kørsel foregår med kold motor. Der er ganske enkelt ikke krav om, at rensningssystemerne skal fungere med kold motor.

– I opstartsfasen må de gerne sætte systemet ud af drift. Det må de også, hvis motoren ellers kan tage skade. Men det er frygteligt uklart formuleret. Det er det såkaldte ‘termovindue’.

Ingen ved det

Endnu værre bliver det, når man begynder at interessere sig lidt for myndighedernes åbenhed om emnet.
– Ingen i det officielle Europa ud over VW og KBA (Kraftfahrt-Bundesamt – det tyske Færdselsstyrelsen, red.) ved, hvor meget VW reelt overskred de europæiske grænseværdier for NOx-udledning, fordi kontrolmyndighederne ikke offentliggør deres testresultater. Vi ved kun, at VW’s biler ikke er i “overensstemmelse” med typegodkendelsen. Andet ved vi faktisk ikke.

Efter VW-skandalen indkaldte KBA 53 bilmodeller til undersøgelser. Og testresultatet gør ikke sagen bedre.
– Der er ganske få af de 53 målte biler, der lever op til kravene under alle forhold, og – kan du gætte det? – Passat er én af dem. Det fortæller jo bare, at VW godt kan lave motorer uden at snyde. De var bare lidt længe om det, forklarer afdelingschefen.

Ingen består

– Så hvem kan vi stole på, når selv myndighederne, der skal stå for kontrollen, ikke er helt åbne om målingerne?  Er der nogle af myndighederne, der ikke har gjort deres arbejde godt nok, er der nogen, der har kigget den forkerte vej?

– Nu viser det sig, at når vi går helt nye dieselmotorer efter i sømmene, så kan stort set ingen af dem overholde emissionskravene under alle forhold. Det gode er, at der er udsigt til, at EU nu åbner for en langt mere effektiv og realistisk efterkontrol – også af brugte biler.

Tilpasset til testen

Han sætter et kraftigt spørgsmålstegn ved den måde, bilerne synes tilpasset til den enkelte test og endda ved selve testresultaterne, som virker påfaldende præcise til grænsen.
– Det er da mærkeligt, at så mange målinger af nye biler er lige til kanten, når man kører NEDC-testen efter helt nøjagtige parametre. Men lige så snart, man ændrer det mindste på temperaturen eller et andet parameter, så vælter NOx’erne ud af dem.

– Det hele ender på, at alle disse bilmotorer er toptunet ned til mindste detalje til at bestå disse test, men testene er langt fra virkeligheden og derfor påvirker bilerne miljøet og klimaet mere end forventet. Vi håber, det bliver ligesom i USA, hvor staten stiller målefaciliteterne til rådighed, og så skal bilproducenterne betale til en fælles kasse for at bruge dem, så de ikke kan gå og lave aftaler med private laboratorier, siger Torben Kudsk.

Værdiløst i Danmark

Set med danske briller er det rigtigt dårligt nyt, for det betyder, at dieselbiler meget sjældent lever op til gældende Euro-normer, som dermed er stort set værdiløse.
– Ja, det er jo et problem, når temperaturen herhjemme er under 10 grader i over halvdelen af året. Spørgsmålet er, hvor godt miljøudstyret på bilerne i virkeligheden virker, ræsonnerer han.

På trods af hemmelighedskræmmeri, kraftig mistanke om svindel og stiltiende accept helt op på øverste niveau i Europa-parlamentet, ser Torben Kudsk lys for enden af tunnellen.
– At KBA offentliggjorde måleresultaterne fra de 53 testede bilmodeller er i sig selv et fremskridt. Det er første gang, vi har set disse måleresultater.

Skoda testes i England

Men det er ikke nok med adgang til nogle måleresultater, hvis vi skal have styr på den europæiske bilparks CO2- og NOx-udslip.
– Vi skal håbe på flere ting, siger han:

1: Europa-parlamentet er ved at lave en undersøgelse af, om medlemslandene har undersøgt bilerne ordentligt. Det er jo tankevækkende, at for eksempel Skoda bliver godkendt i England og ikke i Tjekkiet, hvor de bliver bygget. Audi får testet nogle af deres modeller i Luxembourg og andre i Tyskland. Det tyder jo på, at bilproducenterne kan shoppe rundt for at finde det mest velegnede sted at få testet deres biler.

– Der ligger nogle idéer om, at , at vi får nogle nogle økonomisk uafhængige testlaboratorier,  så man klipper de direkte bånd, der i dag er mellem diverse private laboratorier og producenterne.

Nye testmetoder

2: Fra næste år kommer der en ny testnorm; WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure, red.) der skal presse motorerne meget mere. Der kommer meget mere motorvej og kraftige accelerationer med i testen, så den bliver mere realistisk. Der kommer også en RDE-test (Real Driving Emissions, red.) som tester bilerne ude i virkeligheden.

Så der er håb forude, siger Torben Kudsk.

Politisk ansvar

– Der går rygter om, at EU-kommissionen og medlemdslandene har vidst det her i lang tid, fordi det i virkeligheden er et regelsæt, der er designet til at beskytte bilproducenterne i en svær tid. Så i FDM har vi den holdning, at svindlen og de høje forureningstal er et politisk ansvar, fordi man med åbne øjne har set til, at det her er foregået i årevis.

– Vi går og stikker hinanden blår i øjnene med, at vores biler er så og så grønne. Det er de bare ikke, siger Torben Kudsk.
– Men det bliver der gjort noget ved, spår han.

Senest har KBA genindkaldt 30 af de 53 testede modeller til yderligere undersøgelser.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *