• Helt nye og super komfortable forsæder danner et komfortabelt fundament for lange ture i den nye Espace

  • Akselafstanden er forøget for at give bedre plads i kabinen. Samtidigt er højden sænket med 63 millimeter og frihøjden øget med 40

  • Hvis du leder længe nok, finder du kopholderne UNDER gearkonsollen. Den var ikke gået med en amerikaner ved roret

  • Var der nogen, der sagde Citroën DS5? Renault Espace skal feje Ford S-Max af vejen, men linjerne er umiskendeligt franske

  • Simpelt og dog så fantastisk avanceret. Al betjening af de endeløse muligheder i R-Link multimedie-systemet sker gennem den store tablet-skærm på instrumentbordet

  • Renault har været langt fremme med deres muse-rondel i mange år, men i R-Link 2 er det som om, tingene render lidt hurtigere, end den kan nå at følge med

  • Tjekket, næsten unødvendigt avanceret og dejligt futuristisk. Så kender vi Renaults designere igen

  • I personbilsversionen klikkes de fem bagsæder ned med fjernbetjening fra enten førerpladsen eller via et panel i bagagerummet. På gule plader er der plads til 2000 liter varer

  • Der er ikke meget skrumlet MPV tilbage over linjerne på Espace. Den er nu forfremmet til kæmpe Crossover

Espace in space

Renault har flyttet deres store MPV hen i Crossover-segmentet, men processen virker forceret med unødvendigt kompliceret teknologi

Altomvarebiler.dk i Provence:

Firehjulsstyring, justerbar undervogn, massage i sæderne, fjernbetjente bagsæder, belysning i fem farver, trezoners klimaanlæg og Fanden og hans pumpestok.

Renault Espace skulle have været lanceret for et år siden, men ifølge fabrikken selv var det perfektionisme og ambitioner om at lave den ultimative MPV, der forsinkede projektet. Undervejs trak de sågar på samarbejdspartnerne fra Mercedes-Benz og Nissan, der lagde ingeniører til for at forfine produktet.

Fra MPV til Crossover

I virkeligheden er sandheden måske snarere, at de undervejs fandt ud af, at det med store sommerhuse på hjul måske ikke er helt i tidens ånd. For både Mercedes og Nissan satser stort på de mere sporty varianter under begrebet crossover.

Og det er pudsigt nok, hvad Renaults folk under præsentationen i Provence i aftes kaldte den femte generation af Espace. Crossover. I virkeligheden dækker det nu bare over en mere dynamisk og smukt designet variant af en MPV, fortidens storfamilie-flyttere.

Mindst 17 tommer

På sin egen befriende måde virker det som om, Renault ikke helt har kunnet slippe de første koncept-tegninger af Espace 5 og er faldet for fristelsen til at sætte store hjul på et langt mere sporty karosseri, end segmentet tillader. De mindste standardfælge til Espace er på 17 tommer.

At slutproduktet bliver en crossover med uundgåelig aflivning af deres MPV-program er så bare den pris, man må betale.

Syvtrins automatgear

Under motorhjelmen finder vi klassens mest revolutionerende motorprogram. Alle tre motorer er på 1,6 liter. Benzinmotoren med 200 hk kommer ikke til Danmark fra starten, men når den kommer, bliver det med Renaults første syvtrins automatgear. Den svageste diesel er en 130-hestes dCi, som vi kender i forvejen fra Renaults modelprogram. Den næste er en 160-heste version af samme motor men med biturbo og et langt, sejt drejningsmoment.

Start med en manuel

130 dCi kommer med en sekstrins manuel gearkasse, og noget tyder på, at det er tilrådeligt at vælge den til en start.

Prøveturen viste, at den elektrisk styrede seks-trins automatgearkasse, der er standard til 160 dCi, til tider har noget svært ved at lystre. På et tidspunkt strandede jeg med snuden ude i et kryds og kunne ikke få bilen til at køre hverken frem eller tilbage i flere minutter.

Det kan være en begynderfejl, men det virkede som om, der kunne udvikles lidt på betjeningen af den ellers udmærkede gearkasse.

Enorme mængder ny teknologi

Teknisk har Renault indbygget så store mængder af avanceret teknologi i anden generation af multimedie-systemet R-Link. De kalder det selv voldsomt intuitivt, men de første erfaringer med det på vejene omkring byen Nimes i det sydfranske, pegede i langt højere grad på et alt for kompliceret og vist ikke helt færdigt system.

Nu kommer Toyota RAV4 Hybrid

Vælg det rigtige sommerdæk

For eksempel kan undervogn og speederrespons juseres til fem-seks forprogrammerede indstillinger plus en personlig, som du selv skal ind og justere på. Men det kan ikke lade sig gøre under kørslen, så hvis du befinder dig i Eco-indstilling og får behov for at skærpe kløerne til en overhaling, ja så er det bare ærgerligt.

Lyden fra Formel 1

Systemet hedder Multi-Sense og indstiller desuden styringen og motorlyd, så det passer til den valgte indstilling.

Men at tilføre en 160-hestes diesel en overtone fra en Formel 1-motor er nu lige i overkanten af, hvad man byder en komfort-indstillet midaldrende chauffør.

Espace er stadig Renaults topmodel, når der skal vælges feriebil. Oceaner af plads, som er blevet endnu større på trods af, at det bebyggede areal er uændret. Akselafstanden er blevet lidt længere for at give endnu mere benplads i personbilsversionen.

Fladere karosseri

Og det får man brug for, for Espace er blevet 63 millimeter lavere, samtidigt med at frihøjden er løftet fra 12 til 16 centimeter. Og det er her, den store forskel i udformningen af nummer fire og nummer fem ligger.

Men når man skal bygge en langtursbil som Espace, så skal der også være plads til kaffen og kopperne. Sådan gør tyskerne, japanerne og i særdeleshed amerikanerne.

Men ikke franskmændene

Simple kulturforskelle gør, at Renault ikke skænker kopholdere en tanke. Spørg en franskmand om hans holdning til kopholdere, og han vil begynde at tale om cafeer, hvor man drikker sin kaffe i én slurk. Det er ikke noget, man gør af halv-liters baljer i sin bil.

Men når man har indstillet sig på, at kaffen skal indtages før, efter men ikke under kørslen – heller ikke på de lange ture – så er kabinen i den nye Espace et af trafikkens mest komfortable steder at opholde sig. Tykke, fede ryglæn på forsæderne og en skøn, tyst kabine, som dog er en smule følsom for vindstøj, gør den til en mægtig transportør.

To kubikmeter varerum

Varerummet på gule plader bliver på lige over to kubikmeter.

Priserne på hvide plader starter på 514.000 kroner med et beskatningsgrundlag på 378.000.

På gule plader starter priserne på 260.000 kroner plus moms (45.500) for en 130 dCi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *