• For en del af Geely's 325 millioner pund har London Electric Vehicle Company bygget en ny bilfabrik i Coventry

Prototype er klar – med kinesiske penge

Kinesisk ejede London Electric Vehicle Company er klar til at teste prototypen på en ny elektrisk varebil

I sommer proklamerede London Electric Vehicle Company (LEVC), at de i 2018 vil begynde at producere en elektrisk varebil på den platform som deres kerneprodukt – den sorte London-taxa – bygges på.

Planen skrider fremad. LEVC’s direktør Chris Gubbey har på det seneste meddelt, at der nu er fremstillet en prototype. – Vi har brugt cirka 30 millioner pund på udviklingen, og vi gør lige nu klar til at gennemføre en vintertest, siger Chris Gubbey.

Længere akselafstand

Nok bygges bilen på samme platform som fabrikkens nye hybrid-taxa, men den får længere akselafstand. Drivlinjen bliver den samme som taxa’ens, nemlig en lille benzinmotor, der genererer strøm til en el-motor, som driver hjulene.

På ren el-drift angives rækkevidden til 80 miles (ca. 129 km), og med benzinmotoren som range-extender kommer rækkevidden angiveligt op på 400 miles (ca. 640 km).

På størrelse med en ‘Transit van’

I følge Gubbey er der tale om en ‘2,5 tons varebil’ af cirka samme størrelse som en ‘Transit van’. Hvis Gubbey refererer til bilens tilladte totalvægt, kan der være tale om en bil på størrelse med Transit Custom, der dog har en mindste totalvægt på 2740 kg.

Der kunne også refereres til Transit Connect, der fås i totalvægte fra 1960 til 2395 kg. Uanset størrelsen skal bilen målrettes kunder, der udfører last mile-distribution i europæiske byers miljøzoner. Med bilen håber LEVC at kunne udnytte væksten i markedet for denne type biler, der ventes at blive en stadig mere efterspurgt vare i takt med den voksende e-handel.

Varebiler er et forureningsproblem

– Se på f.eks. Amazon, der udfører dag-til-dag-leverancer. På vores gader og veje er der efterhånden et væld af varebiler, der kører ud til kunderne med varer, som man før i tiden spadserede hen i en butik for at købe.

– Dette repræsenterer et forureningsproblem, og dette er vi nu snart ved at have udviklet en løsning på, lyder det selvsikkert fra Gubbey. Men i hans virksomheds hjemby – London – er der andre som har læst trenden. F.eks. er Ford i gang med at teste en snes flåder af Transit Custom PHEV, der benytter en beslægtet teknologi.

Ny ejer har investeret 325 millioner pund

Men måske har Gubbey en trumf i ærmet. LECV ejes af kinesiske Geely, der har investeret i alt 325 millioner pund i det, der engang hed London Taxi Company. Fra at være producent af én model – nemlig London-taxaen – skal fabrikken under sit nye navn – LEVC – producere forskellige el-drevne erhvervsbiler.

Med Kina i ryggen vil LEVC måske kunne levere en prisstærk og velfungerende varebil, der giver konkurrenterne kamp til stregen. Det vil den nærmeste fremtid vise.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *