• Et forum med eksperter fra den engelske bilbranche diskutterede dieselmotorens fremtid i såvel England som i Europa

Bilbranche: Dieselmotoren har en rolle i fremtiden

Et forum af engelske bilbranche-eksperter konkluderer, at dieselmotoren langt fra har udspillet sin rolle, men at branchen må blive bedre til at kommunikere med de bekymrede forbrugere

Mens vi andre holdt sommerferie, har et forum fra den engelske bilbranche haft en grundig snak og diskussion om dieselmotoren og dens fremtid. Det er der nu kommet et diskussionsoplæg ud af med titlen “Where next for diesel?”

Forummet består af ni personer, der alle har økonomisk tilknytning til bilbranchen. De diskuterede emnet på invitation af virksomheden “cap hpi”, der er et konsulent- og analysebureau. Cap hpi bistår bilforhandlere på områder som f.eks. bilvurderinger, forsikringer, salg, leasing og kundetilfredshed.

Et bidrag til debatten

Formålet med diskussionsoplægget er at bidrage til den engelske og europæiske debat, der kører i lyset af dieselkartelsagen, miljøhandlingsplaner, mediernes behandling af emnet og forbrugernes faldende efterspørgsel på dieselbiler.

Dokumentet indeholder desuden betragtninger om den engelske regerings politik på området og hvad den engelske bilbranche kunne ønske sig, der skal ske på området i den nærmeste fremtid.

 Kritik af medier og politikere

Forummet kritiserer regeringen ud for ikke at melde klart ud, lige som der lyder kritik til medierne for i mange tilfælde at smide 10 år gamle dieselmotorer i samme skuffe som nye Euro 6-motorer.
“Desuden er det uhensigtsmæssigt kun at fokusere på NOx. Man skal se på såvel CO2 som NOx”, hedder det i oplægget.

– Vi må erkende, at NOx-udslippene er for høje. Vi må også indse, at det vil tage tid at få dem ned. Men vi behøver mere klarhed på området, og politisk må der udvises besindighed. Ellers risikerer vi med overilede handlinger at beskatte bilisterne væk fra vejene, mener Mark Lavery. Han er CEO for Cambria Automobiles plc, der er en kæde med 30 bilforhandlere.

Ændret forbrugeradfærd

Mark Lavery har bemærket en klar ændring i forbrugeradfærden.
– Kunderne bevæger sig over mod benzinbilerne, men i mange tilfælde ved de faktisk ikke, hvorfor de gør dette. Vi ser ejere af dieselbiler med et kørselsbehov på 40-50.000 kilometer om året konvertere til en ny benzinbil, og det endda selv om de kører med en Euro 6-dieselmotor, siger han.

Statistik fra den engelske transportbranche – SMMT –  viser, at nyregistreringerne af dieselbiler faldt med 20 procent i maj. Forummet var enige om, at medierne kan have påvirket forbrugernes adfærd, og at de fleste medier overser det faktum, at nye dieselmotorers emissioner allerede er meget  lave.

Kom op på mærkerne

Cap hpi opfordrer branchen til at komme op på mærkerne for at kommunikere deres viden ud til de bekymrede forbrugere. Det er således ikke kun dieselskandalerne, der er med til at drive udviklingen mod flere benzin-, hybrid og el-biler. Faktisk begyndte dieselmarkedet så småt at vige allerede i 2012 med en forstærket tendens i 2014.

Philip Nothard fra cap hpi tilføjer, at bureauet i sine fremskrivninger af brugtvognspriserne for dieselbiler har antaget, at brugtsvognsværdierne for dieselbiler ville falde hurtigere end for benzinbiler.
– Sådan har det været i nogen tid, og tendensen kunne vi se allerede inden dieselskandalen med Volkswagen.

Er der en fremtid for diesel?

At vælge den rette drivlinje-teknologi til det rette kørselsmønster er vigtigt. F.eks. er opladningshybrider ineffektive til dem, der kun kører lejlighedsvist og fortrinsvist lange ture. Til gengæld er det en ideel type bil til pendlerne.

– Nøglen til at sikre, at dieselmotoren får sin rette placering nu og fremover er, at vi får mere præcise tal for hvad bilerne udleder i virkelighedens verden. Får vi det, tror jeg vi kommer til at anerkende dieselmotorens berettigelse, siger Toby Poston. Han er kommunikationsdirektør i BVRLA, der er paraply for engelske virksomheder inden for leasing og udlejning af person- og varebiler.

Gør som i USA

Han tilføjer, at USA jo har en meget strengere emissions-kontrol end Europa.
– Hvis vi indfører et lignende regime i Europa – og hvis man kan få fabrikanterne til at konkurrere på virkelighedsnære emissionstal – så vil dieselmotoren fortsat kunne spille en rolle.

– I mange situationer kan dieselmotorer udvise både lave NOx- og CO2-emissioner foruden at tilbyde en økonomisk fordel i forhold til andre drivlinjer. Jeg tror vi skal fokusere på at anerkende og promovere dieselmotoren på de områder, hvor den har sin styrke og kan gøre en positiv forskel, mener Toby Poston.

Indfør skrotningsordning

Forummet ser i øvrigt gerne, at regeringen kun pålægger yderligere forureningsafgifter på dieselbiler fra før 2015. Desuden ser de gerne en skrotningsordning indført.

Bilfabrikanterne har brugt milliarder på at udvikle nye og mere miljøvenlige personbiler, varebiler, lastbiler og busser. At få disse nye og renere biler ud på vejene i et hurtigere tempo vil være en del af løsningen, mener forummet.

Diesel-analyse

En analyse fra cap hpi consulting viser, at mens der er et stort antal af faktorer, der vil reducere efterspørgslen på diesel i det kommende årti, så er det værd at huske på, at der også er faktorer, der vil støtte efterspørgslen og udbuddet af dieselbiler.

En støttende faktor er, at industrien har investeret milliarder i dieselmotorudvikling, og det vil tage lang tid at omstille produktionen til benzin, hybrid og el.

Ingen diesel til bybilerne

I sin analyse forudser cap hpi følgende:
I de segmenter, hvor dieselandelen traditionelt er lav, vil vi se en yderligere reduktion. F.eks. vil nye og fremtidige generationer af bybiler ikke blive tilbudt med dieselmotorer.

I de segmenter, der vokser stærkt – som SUV-segmentet – vil der ske en vækst i varianter med alternative drivmidler. Mange fabrikanter vil nemlig udnytte væksten i dette segmentet til at få solgt nogle el-drevne varianter. Men det er værd at bemærke, at til de større bilmodeller, vil diesel foreløbig være den bedste løsning.

Fra halvdelen til under en tredjedel

Konklusionen er, at vi kan forudse en gradvis reduktion i dieselandelen. Den vil falde fra halvdelen af markedet til under en tredjedel i de næste ti år. Faldet vil blive kompenseret af benzin-, hybrid- og el-biler.

Men det er vigtigt at se dette i et historisk perspektiv: Det tog cirka 15 år for dieselandelen at vokse til 50 procent af markedet i England. Reduktionen vil derfor også tage lang tid.

Dokumentet kan læses her:

http://extras.cap-hpi.com/where-next-for-diesel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *