• Tiguan GTI hedder R-Line, men lad dig ikke narre. Dr. Ing. har fyldt den med ånden fra GTI'ernes oprindelse

  • R-Line interiør koster en krig, men du får lækkert Alcantara-betræk med R-Line logo i nakken

  • Alupedaler og masser af lir hører sig til i en R-Line

  • De enorme afgangsrør bliver indbygget i bagkofangeren

Endelig en Tiguan med kant

Kort før sin pension dikterede Dr. Ing. et manifest fra sin sygeseng. "Wir mussen ein vildt dyr af Tiguan machen. GTI und alles."

Nede på chefgangen i Wolfsburg lød der et smæld, da det rent faktisk lykkedes en Dr. Ing. med grå tindinger at gabe kæben af led. Han var startet på VW-fabrikken tilbage i 1980’erne, hvor GTI var noget med en magtkamp mellem Golf og Opel Kadet. Et årti senere var han som ung Ing – endnu uden Dr. – med til at bygge vanvids-motoren W12 til Phaeton og A8.

Wunderschönes arbeit mit den grossen perspektiven. Was muss das næste doch være?

Kyste politikere

Men ak. Netop som hans store drøm om Dr. Ing. gik i opfyldelse, gik PS-Møllen i stå. EU opfandt normer, som kvalte de store motorer og rev al potensen ud af ungdommens storslåede magtkampe.

Lige før det gik så grueligt galt med kæbeleddet til morgenmødet med de kyste politisk korrekte chefer på direktionsgangen, hvor han faktisk også væltede på stolen, nåede den grånende Dr. Ing. at se lyset i de små turbomotorer.

Hildegard

Med sammensyede kæber og på flydende kost dikterede han sit manifest til sin trofaste sekretær, Hildegard:

“Wir mussen ein vildt dyr af Tiguan machen. GTI und alles.”
Und so blev det.

Karl Kedelig

VW Tiguan var i sin grundudførelse en håbløst ordinær SUV uden noget egentligt mål med livet. I den seneste generation ruskede en 190-hestes 2.0 TDI i tremmerne, mens en 1.4 TSI i benzinafdelingen sørger for, at alle er tilgodeset.

Ja, man synes jo, det skulle være tilstrækkeligt i en downsized Karl Kedelig-tid, hvor CO2 og langt på literen er de altoverskyggende kodeord.

Tilbage til rødderne

Men en dag kom Hildegard ned til en ung Ing. med den grånende Dr. Ing’s. manifest og sagde:
“Du musst ein vildt dyr af Tiguan machen. GTI und alles.”

Og således skete det, at VW vender tilbage til rødderne og fyrer den max af under skørterne på VW Tiguan. Kjolen bliver løftet op i ganghøjde med et par maskiner, der ellers hører hjemme på racerbanerne, når der holdes banedage for private GTI-hjerner.

To turboer

Den nye biturbomotor, en fire-cylindret 1.984 kubikker (ja, det er den gode gamle TDI) turbodiesel med direkte indsprøjtning yder 240 hk ved 4.000 omdrejninger. Den når sit maksimale drejningsmoment på 500 Nm mellem 1.750 og 2.500 omdrejninger ved hjælp af et kompakt biturbomodul, der huser en lavtryks- og en højtryksturbolader.

Motorkraften overføres til asfalten via en 7-trins DSG-gearkasse og 4Motion-firehjulstræk. Det giver Tiguan en 0-100 sprint på 6,5 sekunder, mens topfarten er 228 km/t.

Afgangsrør i kofangeren

Den kraftige dieselmotor bidrager ikke kun til en dynamisk køreoplevelse, den er med sine 500 Nm drejningsmoment ideel til udnytte Tiguans tilladte anhængervægt på op til 2.500 kg.
Alligevel påstår VW, at en Tiguan 2,0 TDI 240 hk kører op til 15,6 km/l ved blandet kørsel ifølge EU-normen.

Tiguan 2,0 TDI 240 hk tilbydes i Highline-versionen og skiller sig visuelt ud fra de øvrige motorvarianter ved at have trapezformede afgangsrør integreret i bagkofangeren. Tiguan 2,0 TDI 240 hk DSG 4Motion Highline har en beskatningspris på 543.840 kroner. På gule plader koster den 350.095 kroner plus moms.

Sportsappeal

Benzinmotorerne krones nu med en ny topmodel i Tiguan 2,0 TSI DSG 4Motion Highline, der kører med den samme 220 hk/350 Nm stærke firecylindrede benzinmotor med turbo, som du finder i Golf GTI.

Denne motor tilfører Tiguan ekstra sportsappeal, og sammen med en 7-trins DSG-gearkasse og 4Motion-firehjulstræk sætter Tiguan 2,0 TSI standarden i klassen ved at klare 0-100 km/t på kun 6,5 sek. og nå en topfart på 220 km/t. Tiguan 2,0 TSI 220 hk DSG 4Motion Highline har en beskatningspris på 510.495 kroner, som van koster den 331.398 kroner plus moms.

R-Line

For dem, der ønsker at ære den pensionerede Dr. Ing, er der ægte GTI-lir at hente i butikken, hvor der er R-Line-stylingpakker klar til montering.

En R-Line eksteriørpakke omfatter 19-tommer Sebring alufælge i gråmetallic, R-Line stødfanger foran med markante luftindtag og integrerede tågeforlygter, sorte nubrede skærmforøgere, dørelementer lakeret i bilens farve, sideskørter og bagkofanger med trapezformede udstødningspiber.

Overhal en Mokka

R-Line til kabinen interiøret kan man også få. En R-Line kombipakke omfatter et læderbeklædt Multifunktions sportsrat, pedaler i børstet edelstål og sportssæder med magnetigråt stofindtræk i designet Race, sidestykker i mikrofiber og R-line-logo i toppen af ryglænet.

Det koster en krig, og pensionerede Dr. Ing. bliver lige så lykkelig, hvis du hænger plysterninger fra bakspejlet.
Bare du overhaler en Opel Mokka indenom.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *