Endelig: Nissan Murano 2015

Kommer på gaden i slutningen af året og i fire udstyrsvarianter med 3,5 liter V6-motor

Sådan endte den med at se ud, Nissans tredje generation af den mellemstore SUV-model Murano, som netop er præsenteret ved det internationale motorshow i New York. Nissan har tidligere vist stilstudiet Resonance Concept som en antydning af, hvor den endelige model var på vej hen, og nu er der syn for sagn. Den nye Murano frigives til salg i slutningen af året.
Murano har været produceret sideløbende med Nissans øvrige SUV-modeller af hvilke vi herhjemme kender Juke, Qashqai, Pathfinder og Patrol samt pick-up modellen Navarra, men det er hverken standarden i disse eller nogle af konkurrenterne, som har været udgangspunktet for udviklingen af den tredje modelgeneration siden lanceringen af den første i 2003.

Genkendelig i mørke

Murano har været sin egen målestok i den forstand, at standarden i den tredje bare skulle være bedre end i de to foregående modelgenerationer. Ikke blot med hensyn til design og indretning, men i enhver henseende. Og foreløbig kan det så konstateres, at der er slået nogle dristige og markante streger til den nye models dynamiske og til en vis grad futuristiske profil.
Dog har den stilelementer, som udspringer fra andre biler i Nissans modelportefølje, bl.a. LED-kørelygterne som oprindelgt blev introduceret med sportsvognen 370Z, og som vil bidrage til at gøre Murano let genkendelig i mørke.
Også de egentlige forlygter såvel som baglygterne er baseret på LED-teknologi. Stilfuldt interiør Interiøret oser af stil og elegance kombineret med forenkling.

Forenklet betjening

Den tidligere japanske forkærlighed for at spamme instrumentborde med kontakter er afløst af et mere stramt layout, f.eks. er antallet af kontakter til radio- og musikanlæg og navigation reduceret fra 25 til 10.
Facit: Lettere og hurtigere betjening.
Interiøret er i øvrigt tilgodeset med Nissans Advanced Driver-Assist Display ligesom i Pathfinder og er kombineret med en 7-tomemr stor monitor med høj opløsnng.
Indretningen omfatter desuden et Bose-system med 11 højttalere, Sirius XM Satellit Radio, Nissan ConnectSM med navigation samt apps til mobiltelefonen.
Alt det kan man more sig med, mens man slænger sig i de NASA-inspirerede og læderpolstrede Zero Gravity-sæder og nyder den hurtige opvarmning af disse og det to-strengede klimasystem – eller det såkaldte Power Panoramic Moonroof soltag, som er 40 pct. længere og 29 pct. større end i den foregående model.
Der er ganske vist flere andre raffinementer, men vi skal også lige have noget om teknikken i den nye Murano.

20 pct. lavere forbrug

Som udgangspunkt udstyres den med en 260 hk/325 Nm V6 DOHC-motor på 3,5 liter koblet til en Xtronic gearkasse med særligt hurtig og smidig skifteproces.
Produktionen af den nye Murano kommer til at omfatte både forhjulstrukne og 4-hjulstrukne varianter og fire forskellige udstyrsversioner.
Med en kombination af en forbedret transmission, 60 kilo lavere egenvægt og gunstigere aerodynamik er det lykkedes at reducere brændstofforbruget med 20 pct. sammenlignet med forgængeren.
Mens konceptbilen Resonance var stablet op på 22-tommer hjul nøjes den serieproducerede udgave med 18- eller 20-tommer hjul, og for at gøre manøvreringen lettere og mere sikker er bilen udstyret med fire on-board kameraer og tre radarsystemer, så der er overblik hele vejen rundt om bilen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *