• Den 13. generation af Ford F-150 blev introduceret i 2015, nu får den et facelift og endelig dieselmotor.

  • Faceliftet ændrer fronten, og udover dieselmotoren får F-150 blandt andet automatisk nødbremse, som kan genkende fodgængere.

Endelig får Fords supersælger dieselpower

Ford F-150 får endelig dieselmotor, og fejrer samtidig salgsucces som USA's mest solgte 'bil' i 35 år i træk

Det er 35 år i træk, at Ford har været USA’s mest solgte ‘bil’. I alt er der bygget 26 millioner biler, og stillede man dem op i forlængelse af hinanden, ville de kunne række rundt om jorden 3,5 gange. At den skulle sælge mindre kommer nok ikke til at ændre sig foreløbigt, for Ford har netop løftet sløret for 2018-versionen af F-150.

Nu bliver Ford elektrisk

Vigtigste nyhed er, at F-150 nu for første gang i løbet af modellens 69-årige historie får dieselkræfter. Det er en stor nyhed, for diesel har indtil nu ikke fyldt meget i de amerikanske forbrugeres bevidsthed, og samtidig er det et sats, at Ford introducerer en dieselvariant nu, hvor Volkswagen stadig kæmper med Dieselgate-sagen.

Indtil videre er der ikke mange detaljer kendt om dieselmotoren i F-150, bortset fra at Ford siger, at motoren er designet, udviklet og testet af Ford selv. Kilder fra Ford har dog bekræftet overfor forskellige medier, at motoren, en 3-liters V6’er, er baseret på Land Rovers V6’er. Derfor kan vi nok også forvente os, at motoren får mindst 258 hk og 600 Nm, som er tallene for Land Rover Discovery 4. Hvad, der også er sikkert, er, at motoren skal kobles sammen med en 10-trins automatgearkasse.

Moderne klassiker

Pickups er ligeså amerikansk som store steaks og skydevåben. De har traditionelt også været lige så konservative, men siden Ford introducerede den 13. generation af F-150, er posen blevet rystet. Den var første pickup til at introducere adaptiv fartpilot, og med det nye facelift får F-150, som den første, nu også automatisk nødbremse, som kan genkende fodgængere.

Say what – Chevrolet Colorado med diesel

Den helt store revolution ved nye generation af F-150, da den blev introduceret i 2015, var at hele karrosseriet, inklusiv ladet, er bygget i aluminium. Det giver en markant vægtbesparelse på lige under 350 kg, som gavner brændstofforbruget, og giver F-150 mulighed for at trække større trailere og laste flere kilo.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *