• Fabrizio Caselani (tv) og David Obendorfer hylder Citroën HY med en retroudgave af Jumper

  • Fortid og nutid mødes i David Obendorfers design

  • Salatfad anno 2017

  • Med runde lygter og korrugerede karrosseriplader er retrostilen ret så gennemført

  • Kalahari here we come!

  • Til udbringning af salatfade?

En hyldest til HY

Italiensk-ungarsk makkerpar vækker HY-ånden til live i en Citroën Jumper

I 70-året for fødslen af Citroën HY har italieneren Fabrizio Caselani og ungareren David Obendorfer fået den ide at ville fremstille 70 retromodeller af den kendte klassiker.

Modellen er designet af David Obendorfer, og ombygningen forestås af Fabrizio Caselani på basis af et Jumper-chassis.

Hjerte for HY’s design

Fabrizio Caselani ejer selv en Citroën HY fra 1970. Med sin kone og tre døtre har han taget adskillige ture rundt i Europa i den gamle klassiker.

For ham har projektet fået næring af ideen om at kunne rejse med sin familie i en bil med moderne sikkerhedsstandarder, men som ikke går på kompromis med det design, som hans hjerte banker for.

Bro mellem fortid og fremtid

David Obendorfer er industriel designer og har i nogle år arbejdet med ikoniske bilmodeller ud fra ønsket om at studere og foreslå stilistiske løsninger, der kan bygge bro mellem fortid og fremtid.

For David Obendorfer har det således ikke været opgaven at kopiere Flaminio Bertonis design, men som han siger: – At finde berøringspunkter mellem den gamle og den nye model.

Ingen tekniske ligheder

Rent teknisk er der ikke mange berøringspunkter mellem HY og Jumper. HY-modellen anno 1947 udviklede 56 HK, rummede 7,3 kubikmeter og havde en topfart på 105 km/t.

En almindelig Jumper-model i dag udvikler 160 HK, rummer op til 17 kubikmeter og har en topfart på 165 km/t.

Forskellige varianter

Planen er at tilbyde retromodellerne i en række farver – og ikke kun som varevogne, men også som f.eks. minibusser, autocampere og firehjulstrækkere.

På projektets website er der ingen informationer om priser, eller om hvordan man rent praktisk får fingre i et eksemplar. Men har man penge, kan man vel få…

Karakteristisk pladedesign

HY blev produceret fra 1947 til 1981 med udgangspunkt som kassevogn med frontmotor og forhjulstræk. Opbygningen havde den fordel, at lastrummet havde et fladt gulv.

På dette punkt var den årtier forud for sin konkurrent VW Type 1, som i øvrigt også fejrer et jubilæum i år. De korrugerede plader var typiske for HY og inspireret af den tyske flymodel Junkers. Det korrugerede design tilførte pladerne ekstra stivhed uden at øge vægten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *