• Det er så billigt, at du ikke kan holde bil for de penge, siger direktør i Sixt, Phillip Schack

  • Sixt har 60 Nissan e-NV200 i flåden, og der kommer her tiden flere til

  • Biludlejning bliver mere og mere elektrisk, og hos Sixt vil de være med helt fremme

Elektriske varebiler boomer

Elektriske varebiler storhitter som udlejningsbiler. Langtidsaftaler giver kunderne mulighed for at prøve konceptet af

10 procent af Sixts flåde er elbiler, svarende til godt 300 biler. Heraf 60 Nissan e-NV200 varebiler. Og de kører rigtigt mange kilometer på trods af deres beskedne rækkevidde.

– Vi tog dem ind, fordi det er dér, efterspørgslen ligger, siger administrerende direktør i Sixt, Philip Schack i et interview med altomvarebiler.dk.

En krone

Det understreges blandt andet af, at også mange private lejer gulplademodellen som familiens anden bil. Fordelingen er cirka 50/50, og det kan lyde lidt mærkeligt, at man skulle vælge at leje frem for at indgå en leasingkontrakt eller købe elbilerne.

Men forklaringen er enkel. Udbydere som Clever og E.ON giver en krone i rabat på ladestrømmen, når man lader fra en ladestander, de har sat op. Simpelt hen at hjælpe salget i gang.

Godt tilbud

Derfor kan Sixt og andre biludlejningsfirmaer strikke et rigtigt godt tilbud sammen på elektriske.
– Det koster 1900 kroner om måneden inklusiv forbrug og forsikring, hvis du binder dig for et halvt år, siger Philip Schack.

Vil du også have en ladestation på væggen på dit arbejde eller hjemme i garagen, koster det 300 kroner ekstra om måneden og en bindingsperiode på 12 måneder.

Lokale håndværkere

Sixt oplyser rækkevidden på en e-NV200 til 75-100 km på en opladning, og det lyder af forsvindende lidt for de fleste erhvervsdrivende, men faktisk har en del lokale håndværkere lejet elektrisk varebil hos Sixt.

– Jeg ved godt, de er opgivet til 170 km på en opladning, men vi vælger at oplyse en meget konservativ rækkevidde, fordi det afhænger så meget af temperaturen, dit kørselsmønster og hvor meget du har kørende af udstyret . De er jo fuldt udstyret med klima, varme i sæderne, elruder og det hele. De er på ingen måder skrabet udstyret, som mange forventer, forklarer han.

Billigt og risikofrit

– Mange håndværkere kører kun inden for kommunegrænsen og har jo ikke brug for at køre mange kilometer hver dag. De gør det selvfølgelig, fordi det er billigt og risikofrit, men de kan også bruge den til at få en grøn profil blandt deres kunder.

Men også private har fået øjnene op for det billige leje-koncept.
– Det gør den ideel som familiens anden bil. Du kan jo ikke holde bil til den pris.

Talt svært

På den måde kan man for en meget overskuelig sum prøve elbilen af som alternativ til benzin- og dieselbiler. Og lever den ikke op til dine krav, skipper du den af igen efter et halvt år uden forpligtelser.

Schack er glad for, at elbiler efterhånden er nået til det punkt, som man har stræbt efter så længe; at de bliver anerkendt som et ligeværdigt alternativ til benzin- og dieselbiler.
– Tidligere var problemet jo, at det er blevet talt så svært at bruge en elbil. Men ved at leje en elbil finder du ud af, om det er noget for dig, og om den kan leve op til dine behov.

Udbud

Hos Nissan mærker de et sandt boom i efterspørgslen på elektriske varebiler. I 2015 solgte Nissan 1.500 elbiler i Danmark. En tredjedel er e-NV200 van, så der er ingen tvivl om, at elbilerne eksisterer i danske køberes bevidsthed som et reelt miljøvenligt alternativ til diesel- og benzinbiler. Og netop udlejningsselskaberne står for en  stor andel af disse biler.

– Flere og flere af de større udbudsmaterialer fra det offentlige kræver miljøvenlige køretøjer. Det betyder, at de, der skal byde på disse udbud, skal stille med nogle grønne køretøjer. Det stiller jo nogle krav til os som leverandør, og i den forbindelse mærker vi en øget stigning i efterspørgslen på elektriske varebiler, siger informationschef i Nissan Nordic, Ann Strøby.

Billigt at prøve

Udlejningsselskaberne har stor succes med at langtidsudleje til både virksomheder og kommuner, der ikke er interesseret i at eje og binde sig.

– De er jo også interesseret i at undersøge, om elbilerne lever op til deres krav, så det er en optimal måde at teste behovet på. Det er jo en meget billig måde at prøve det af på, siger hun.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *