• VW e-Crafter er et af de mere seriøse bud på en elektrisk varebil, men der er endnu lang vej til de store salgstal

  • Vi har tidligere testet Iveco Daily Electric, som endnu døjer lidt med hastighed og rækkevidde, men tendensen er truende for OPEC

Elbiler spreder panik i OPEC

De olieproducerende landes organisation, OPEC, forudser faldende efterspørgsel på brændstof på grund af elbilernes stigende salg

OPEC har netop femdoblet deres forventninger til salget af elbiler, og verdens største olieselskaber som Exxon Mobil og BP har ifølge det London-baserede analyse-institut Bloomberg New Energy Finance (BNEF) revideret deres forventninger kraftigt over det seneste år.

Det skriver Automotive News, som er kommet i besiddelse af et notat fra BNEF. BNEF forventer ifølge en rapport, de udsendte i sidste uge, at elbilernes succes vil reducere efterspørgslen på olie med otte millioner tønder om året inden 2040. Det er mere end Iran og Iraks produktion tilsammen.

266 millioner elbiler

For et år siden forudså OPEC 46 millioner elbiler på verdens veje før 2040. Nu er forventningen på hele 266 millioner.

Og nok så interessant er det, at de 14 OPEC-lande har skruet antallet af dieselbiler ned til det halve i forhold til deres ét år gamle spådom.

700 milliarder dollar

Alt i alt tegner det et markant anderledes billede af verdens transport om bare to årtier. Elbilernes stigende popularitet gør, at markedets behov for olie vil aftage, og det er selvsagt skidt nyt for de olieproducerende nationer, der tilsammen pumper 700 milliarder dollar ind hvert år.

Og OPEC’s forudsigelser er endda knapt så markante som BNEF’s, men der er ingen tvivl om, at antallet af elbiler vil stige eksplosivt på verdensplan i de kommende år.

Store konsekvenser

– Antallet af elbiler på gaden får store konsekvenser for bilproducenter, olieselskaber, el-artikler og andre, skulle chefen for transport-forskning i BNEF, Colin McKerracher, efter Automotive News’ oplysninger have skrevet i et notat til en række klienter.

Men samtidigt understreger han, at elbilernes udbredelse er forbundet med stor usikkerhed.
– Der er betydelig uenighed om, hvor hurtigt elbilerne vil indtage markedet, og synspunkterne forandres hele tiden.

Flere elbiler end benzinbiler

Bloomberg mener, at der bliver solgt flere elbiler end benzinbiler inden 2040, baseret på hurtigt faldende priser på lithium-ion-batterier, som ligger i stort set alle elbiler i dag.

Finans-mediet regner med, at der globalt vil være 530 millioner elbiler på vejen i 2040, hvilket i så fald vil svare til cirka hvert tredje køretøj.

Uenighed om farten

Andre eksperter, som er kommet til lignende konklusioner, er blandt andre det internationale energi agentur, der har opjusteret flåden af elbiler i 2030 fra 23 til 58 millioner; Exxon Mobil, der er gået fra en forventning på 65 millioner elbiler i 2040 til 100 millioner, hvor BP forventer det samme antal allerede i 2035.

Norske Statoil mener, elbilerne vil stå for 30 procent af bilsalget allerede før 2030, hvor det i dag på trods af megen omtale er en ubetydelig del af bilerne, der drives af el.

Lobbyisternes hjerner

Væksten i elbiler afhænger dog af en lang række faktorer, hvoraf klimapolitiske beslutninger udgør den største. Her kan man ligefrem fornemme lobbyisternes hjerner knage.

Afgifter, udviklingsstøtte og priserne på grøn energi har afgørende indflydelse på markedets efterspørgsel på netop elbiler.

Mere pessimistiske

Samtidigt er bilproducenterne langt mere pessimistiske på elbilernes vegne, end olieproducenterne er.

Verdens bilproducenter har et salgsmål på sammenlagt seks millioner elbiler i 2025 stigende til otte millioner i 2030.

Volvo, Tesla og Geely

Som du har kunnet følge med i her på Altomvarebiler.dk på det seneste, er der stor forventning til elektrisk drift af biler i forskelligt omfang. Volvo meldte for nyligt ud, at de allerede om to år vil have en elektrisk motor i samtlige nye biler.

Dermed går svensken forrest sammen med for eksempel Tesla og Geely fra Hong-Kong, der vil bygge eldrevne London-taxier.

Varebilerne sidst

Samtidigt har flere bilfabrikker netop nu gang i en total udfasning af dieselmotorer. Forrest i udviklingen kører personbilerne, som gradvist overgår til benzinelektrisk hybriddrift eller ren el.

Samtidigt er de store lastbilmærker langt fremme med forsøg med dieselelektriske hybrider, mens varebilerne traditionelt er de sidste til at få implementeret ny teknologi.

Spørgsmålet til en milliard dollar

Men som BNEF-analytikeren Colin McKerracher skriver i sit notat til sine klienter:

– Olieselskabernes udmeldinger er meget forskellige. Det her er spørgsmålet til en milliard dollar, og der bliver nødt til at være nogen, der tager fejl.

Og det kan han jo dårligt undgå at få ret i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *