• Streetscooter har en angivet topfart på 120 km/t, en angivet rækkevidde på 100 km og en nyttelast på 1000 kg. Motoren yder 70 kW (ca. 93 hk), drejningsmomentet er 130 Nm og batteriets kapacitet er på 29 kWh

El-varebiler får sønderlemmende kritik

For kort rækkevidde, for dårlig sikkerhed og for ringe komfort om vinteren er kritikpunkter, der nu hagler ned over Streetscooter

Med vinterens komme er det i dobbelt forstand blevet en kold tid for den elektriske varebil Streetscooter. Der kører 5000 af dem i Tyskland, hvor de bringer pakker og breve ud for Deutsche Post DHL Group.

At det går rigtig skidt kan man læse om i avisen Die Welt. Avisen har ringet rundt til en del af virksomhedens Streetscooter-chauffører, og de er svært utilfredse med deres biler.

Skal vælge mellem komfort og rækkevidde

Avisen har spurgt medarbejdere i flere af de tyske delstater, og overalt er billedet det samme. Chaufførerne klager over det svage batteri. Inden turen begynder, skal man træffe det valg, om man vil benytte kabinevarmeren eller spare på batteriet.

På den ene side vil man gerne have en smule komfort i kabinen og et godt udsyn gennem dugfri ruder. På den anden side ønsker man sikkerhed for, at man også har strøm nok til at komme tilbage til depotet igen. Chaufførerne siger nemlig samstemmende, at der ikke er strøm til mere end 70 km’s kørsel.

Fejl i det elektriske system

“Det er en psykisk byrde ikke at vide, om man kan nå hjem igen,” lyder et typisk svar fra de adspurgte medarbejdere. Og frygten har en fast grund. Adskillige medarbejdere har oplevet at strande med et fladt batteri midt på ruten.

Det betyder også, at sædevarmen bliver valgt fra for at skåne batteriet.

Oven i dette kommer så klager over fejl på bilernes elektriske system. Meldingerne til avisen tyder på, at en to-cifret procentdel af flåden er behæftet med fejl. “Man burde fokusere på at løse problemerne, fremfor hele tiden at fortælle offentligheden, hvor gode bilerne er,” lyder en kommentar.

Når der opstår tekniske problemer, er der ikke gode chancer for, at den lokale mekaniker har viden eller værktøj til at fikse bilen. Og Deutsche Post har indtil videre ikke fået organiseret en landsdækkende reparations-service.

Kritik af bilernes sikkerhed

Som om dette ikke var nok, lyder der også en kritik af bilernes sikkerhed. Flere chauffører fortæller avisen, at de simpelthen er bange for at blive involveret i færdselsuheld – især på landevejene.

Angsten næres af bilernes spinkle og lette opbygning, der ikke indgyder tillid til deres konstruktive sikkerhed. Tilliden svækkes yderligere af, at motorhjelmen i flere tilfælde er fløjet af under kørslen.

Ledelsen afviser problemer

Streetscooter er udviklet af en virksomhed af samme navn beliggende i Aachen. Virksomheden er blevet købt af DHL Deutsche Post. Planen er at producere 30.000 biler, som dermed helt skal udfase dieselflåden.

Die Welt har bedt Deutsche Posts ledelse om en kommentar til medarbejdernes kritik af bilerne. Avisen har fået følgende svar fra en ledelsesperson i Bonn: – Vi har ingen vinterproblemer med Streetscooter. Det kan dog forekomme, at en bil ikke vil sætte i gang. Men udover dette, kender vi ikke til nogen problemer.

Artiklen i Die Welt kan læses her:

https://www.welt.de/wirtschaft/article171801021/E-Auto-der-Deutschen-Post-Winterprobleme-mit-dem-Streetscooter.html

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *