• Den første Lodgy har rundet en kvart million, men den får ikke fri, før den har en halv på klokken

Driftsikre Dacia

Hvis du tror, billig er lig med dårlig holdbarhed, så skal du nok revidere dit livssyn. Morten Kallager fra Europæiske Sygetransport spoler hundredvis af problemfri kilometer på sine fem Dacia

Europæiske Sygetransport har fem Dacia biler i flåden af sygetransportere. Den første kom til i december 2014, og den har allerede kørt over 250.000 km uden problemer. Men ifølge planen skal den op på 500.000 km, før den skal på pension.

Morten Kallager, der er indehaver af Europæiske Sygetransport, er vild med sine fem Dacia, der bare kører og kører. Med transportopgaver i hele landet er Morten afhængig af stabile biler, og det har han i sine Dacia.

Kiggede sig godt for

For ham er det almindelig sund forretning at køre Dacia frem for de mere eksotiske bilmærker, der ellers sætter standarden i branchen. Men han er på markedet for at levere en transportservice til en god pris, og derfor kiggede han sig ekstra godt for, da han skulle lægge en plan for bilanskaffelsen.

– Jeg bor jo ikke så langt fra grænsen til Tyskland og havde både set og hørt, at tyskere jo kører Dacia i stor stil. Så jeg tænkte ‘hvorfor ikke’ og så købte jeg i december 2014 vel nok den første danske Dacia taxi. Og det valg har jeg ikke fortrudt, siger Morten Kallager.

Lodgy har bedre plads

Siden har han indkøbt yderligere fire Dacia, og de fortsætter med at trille kilometer på tælleren.
– Jeg har to Lodgy og tre Logan MCV, der kører 10.000 kilometer om måneden, og jeg har ikke haft problemer med dem. Jeg havde oprindelig tænkt på Renault Scenic som sygetransportbil, men en Lodgy har faktisk bedre plads, siger Morten Kallager.

Morten har som så mange andre valgt Stepway versionen, der er velegnet til opgaven, simpelthen fordi sæderne er bedre, og fordi bilen har en lidt højere indstigningshøjde.

Imponerende økonomi

Noget som de kunder Morten kører rundt med sætter stor pris på. Og ud over, at der ikke har været problemer med bilerne, glæder han sig også over en rigtig god brændstoføkonomi.

– Jeg er lidt imponeret over, at vi kører mellem 22-23 km/l i vores Lodgy diesel og helt op til 27 km/l i vores Logan MCV med 75 hk diesel. Det bidrager jo alt sammen til en sund forretning. Altså, hvis man køber en Mercedes, der er fire gange så dyr, får jeg jo ikke fire gange så meget for min ydelse, siger Morten, der også privat kører Dacia.

Går ikke i stykker

Og med fem Dacia i indkørslen er det jo også noget, naboerne får øje på. Faktisk har Mortens nabo også købt en Dacia efter at have set og hørt alt om Mortens Dacia.

Selv om 250.000 kilometer i en Dacia kan synes af meget, forventer Morten ikke at udskifte sine biler, før de har kørt en halv millioner kilometer. – De går jo ikke i stykker, så der er ingen grund til at skifte, påpeger han.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *