• Vil du til trackday med din Jeep – så skal du have en SRT. Den fås nu i Danmark.

  • SRT må tage næsten tre tons på krogen – så måske du kan overtale Mester til at få den som firmabil.

  • V8'eren er en Hemi på 6,4 liter, og den yder 468 hk.

Djævle-Jeep kommer til Danmark

Jeep har besluttet at sælge den 468 hk stærke Grand Cherokee SRT i Danmark

Her på Alt Om Varebiler har vi tidligere skrevet om Jeep’s potente udgave af Grand Cherokee. Det er modellen SRT, som står for Street & Racing Technology. Det er så at sige Fiat Chrysler-koncernens bud på AMG eller M-afdeling. Under hjelmen på det hurtige model ligger en 6,4-liters Hemi V8’er. Den yder 468 hestekræfter og 624 Nm. Det er en komplet vanvittig bil – og nu kan du købe den i Danmark.

0 til 100 på 3 sekunder – Jeep Trackhawk får grønt lys

Det må være et tegn på, at finanskrisen er ved at være forduftet, for der skal bygges mange udestuer eller carporte før Mester har råd til at købe SRT – og specielt køre i den. På trods af et system, som lukker ned for halvdelen af de otte cylindre, så kører SRT kun 7,1 km/l. Som Van starter den ved  838.663 kr. ekskl. moms. Så alene det, at Jeep trods alt tror, at det kan betale sig at have modellen på programmet må tyde på, at der er nogen derude, som har pengene til at køre sådan en forslugen djævle-vogn. Men Range Rover tilbyder også Sport SVR med 550 hk, og Mercedes og Porsche har også adskillige potente benzin-slugende firehjulstrækkere på programmet.

Launch-control

Det 8-trins automatgear er udstyret med en Launch Control-funktion, som du nok ikke skal teste på p-pladsen foran Silvan, hvis du lige har købt maling. Den tunge bil runder 100 km/t på bare fem sekunder og stopper først ved 258 km/t. Det er nu ikke fordi, den store bil ikke kan tælle at slæbe. På krogen må den trække 2.950 kg, og takket være SELEC-TRACK-systemet, som giver føreren mulighed for at vælge mellem køreindstillinger som “Track”, hvor hovedparten af motorens moment overføres til baghjulene. Men der er også systemet Quadra-Trac ‘Active on Demand’, der giver træk på alle fire hjul, når det er nødvendigt. Både ved banekørsel eller i terrænet hjælper aktive støddæmpere med den bedst mulige opsætning af undervognen.

Jeep med ekstra spræl i motoren

Det bliver spændende og se, om djævle-Jeep’en vælter ind over vores kyster og gør et hvert byggemarked usikkert. Om ikke andet så følges de af et fantastisk V8-soundtrack.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *