• Om kun et halvt år skal bilfabrikkerne begynde at leve op til de nye testkrav i RDE (Real Driving Emissions)

  • Nick Molden: - Dieselbiler der overholder emissionsstandarden er vigtige for luftkvaliteten i byerne

  • PEMS-udstyret måler bilens udledning, mens den kører på gader og veje

Dieselvarebiler i skudlinien

Test afslører en række varebiler i at udlede 12-20 gange så mange partikler som tilladt i Euro 6-normen

Det engelske dagblad Sunday Times har båret nyt brænde til anti-diesel-lobbyisternes bål. Bladet har fået et analyseinstitut til at udføre en test af 25 forskellige dieselbilers forurening, og resultatet afslører, at de udleder markant flere partikler end foreskrevet i Euro 6-normen.

Testen er udført af “Emissions Analytics”, der er blevet kendt for at teste bilers emission ved hjælp af PEMS-udstyr. Dette udstyr bliver en del af den kommende nye FN-testprocedure, der træder i kraft senere i år. Med denne metode måles bilens forurening med udstyr, der er monteret på bilen, mens den kører på gader og veje.

Ny testprocedure på vej

Det er kendt, at de fleste biler har svært ved at leve op til den nuværende EU-norm. Den er baseret på en laboratorietest, der hedder New European Driving Cycle (NEDC). Fra og med september i år bliver den gradvist afløst af The Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure (WLTP), som bedre skal afspejle bilernes forbrug.

WLTP er som NEDC en laboratorietest, men den bliver suppleret med endnu en test kaldet Real Driving Emissions (RDE). Denne test foregår på biler, der kører på gader og veje. Den har skarp fokus på måling af de sundhedsskadelige NOx-partikler og benytter sig af det samme PEMS-udstyr, som Emissions Analytics har anvendt i testen.

Målt biler siden 2011

Emissions Analytics har siden 2011 målt på biler ved hjælp af PEMS-metoden, som i øvrigt også blev taget i brug af Peugeot og Citroën sidste år. De to producenter har siden offentliggjort data på 1000 biler fra Peugeot, Citroën og DS.

I lyset af den unøjagtige NEDC-metode var det derfor ikke så overraskende at Emissions Analytics’ test endte med at hænge de dieseldrevne varebiler grundigt til tørre.

Mercedes Citan faldt igennem

CEO Nick Molden fra Emissions Analytics siger til webmagasinet Whatvan.co.uk:
– Vores test viste, at Mercedes Citan med 1,5-liters dieselmotor udledte flere end 20 gange så mange NOx-partikler som tilladt i Euro 6-normen.

Men ifølge laboratorietesten holder Citan sig komfortabelt under den tilladte grænse, og bilen overholder således alle normens krav. En talsmand fra Mercedes siger i en kommentar til bladet, at der altid vil kunne optræde forskelle mellem målinger i et laboratorium og målinger under virkelige forhold.

12 gange så mange partikler

Mike Hawes, som er CEO for engelsk bilindustris brancheorganisation SMMT, siger:
– Det er vanskeligt at kommentere målingerne på en uofficiel test, hvor den benyttede metode ikke er klart beskrevet. Målinger under virkelige forhold vil altid afhænge af forhold som last, vejforhold og bilens tilstand.

Men Citan er ikke den eneste bil, der klarede sig dårligt i testen. Emissions Analytics målte på 9 Euro 6-biler og 16 Euro 5-biler. Både Peugeot Boxer, Fiat Doblo og Opel Combo udledte mindst 12 gange flere NOx-partikler end de må ifølge deres respektive normer.

VW den reneste

Andre biler gør i følge Emissions Analytics en ganske god figur. I testen klarede VW Transporter med 2-liters Euro 6-motor sig med bravour.

Som den reneste af alle bilerne ramte den næsten regulativets 80 mg/km. Dette kunne tyde på, at VW-koncernen har haft held med at få ryddet op efter diesel-skandalen i 2015.

En anden varebil, der ifølge virksomheden gør en god figur, er Ford Transit Custom med 2-liters motor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *