• Ford lægger en 1.0 EcoBoost i hybridversionen af Transit Custom. Her duer diesel ikke

  • Markedsanalytiker Jan Lang tøver ikke med at anbefale dieselmotoren af både økonomiske og miljømæssige grunde

  • Bytrafikkens fremtid kan meget vel være hybrid. Det store batteri giver Transit Custom PHEV en rækkevidde på 50 km på el alene

Dieselmotoren har en strålende fremtid

Moderne dieselmotorer lever nemt om til miljøkravene i selv de mest strikse miljøzoner i Europas storbyer, siger markedsanalytiker Jan Lang

Indtil for et års tid siden gik det rigtigt godt for dieselmotoren. Men på det seneste har den fået et noget blakket renommé, hvis man skal tro dommedagsprofeter og politikere med hang til nemme stemmer.

Varebiler og stort set alle tunge erhvervsbiler har en brændstofeffektiv dieselmotor under hjelmen. Der er ganske enkelt ikke andet eksisterende, der kan løse opgaven. Og det sidste par årtier har de tiltagende skrappe krav, vi kender som Euro-normer, holdt bilproducenterne i ørerne.

Vejen til taburetterne

En stående bemærkning blandt vognmænd er, at last- og varebiler kører rundt og renser luften i byerne med alle de filtre og katalysatorer, de har monteret til at rense udstødningsluften efter dieselmotoren.

Men på det sidste har man nærmest fået en fornemmelse af, at en flok kommunalpolitikere har været på det samme kursus og kommet til den konklusion, at vejen til taburetterne er brolagt med hadeindlæg mod dieselmotoren

Store dræber

Det står i skærende kontrakt til virkelighedens tal og statistikker. Bilkunderne skeler helt åbenbart slet ikke til denne lidt naive debat, hvor visse politikere forsøger at profilere sig politisk ved at gøre dieselmotoren til nyere tids helt store dræber.

Senest har Peugeot Danmark følt trang til at åbne lidt for ventilerne og interviewet markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen og Bilinfo.

Gammel visdom

‘Sandheden bag skræmmebilledet er, at der er stor forskel på ældre og nye dieselbiler og ikke mindst den teknologi, de er baseret på. Hverken kunderne eller Jan Lang, har dømt dieselbilen ude. Salget af dieselbiler tegner sig for en lille stigning og udgør år til dato 35,2 procent af det samlede personbilssalg.

– Jeg vil hverken af totaløkonomiske eller miljømæssige årsager tøve med at anbefale en dieselbil, hvis kørselsmønsteret er til det, siger Jan Lang og fastholder dermed den gamle visdom om, at hvis du kører rigtigt mange kilometer om året, så er diesel vejen frem.

Massivt spænd

En undersøgelse fra Kunde & Co viser, at danskernes første prioritet, når de skal handle bil, er en god brændstoføkonomi. Og netop dieselmodellernes evne til at køre langt på literen er medvirkende til at give en attraktiv totaløkonomi.

– Der er en dagligdag, der skal hænge sammen. Hele det økonomiske rationale, der er i at have en bil, er dybt forankret i den danske folkesjæl. Så når der er et massivt spænd mellem dieselpriserne og benzinpriserne, skal der meget til, førend vægtskålen tipper mod benzin, forklarer Jan Lang.

Transit med minimotor

Han mener, at dieselbilen også har sin eksistensberettigelse i fremtiden og vil ikke tøve med at anbefale den.

Lige nu ser vi en stor udvikling af benzin-elektriske plugin hybrider. De udmærker sig specielt i bytrafik, hvor de kører mange kilometer på ren el.

London

Ford har for eksempel netop offentliggjort, at den proklamerede plugin hybrid version af Ford Transit Custom, der skal køre i en massivt forsøg i Londons tætte trafik, bliver udstyret med en stor batteripakke, der skal sikre op til 50 kilometer på ren el.

Den bliver suppleret af den lille 1.0 EcoBoost turbobenziner, som træder til i tilfælde af lavvande i strømtanken.

Diesel til sværvægterne

Men uden for byernes mange hastighedsændringer og igangsætninger, kommer hybriden til kort i varebiler. Her er det stadig dieselmotoren, der brillerer på de lange, seje træk.

Med den forhåndenværende teknologi er der ganske enkelt ikke økonomi i andet end diesel, når man har et kørselsbehov på ret meget over 100 kilometer om dagen. Og det bliver endnu mere udtalt, jo større og tungere bilen bliver.

Kraftig reduktion

Så der er noget, der tyder på, at den opdeling, vi kender mellem henholdsvis benzin- og dieselmotorernes dyder, bliver endnu mere markant.

Alene udviklingen fra en Euro 5 dieselmotor til en Euro 6 dieselmotor er for de flestes vedkommende lig med et teknologisk kvantespring, som har betydet en kraftig reduktion i emissioner.

Strikse miljøzoner

En moderne dieselbil kan således uden problemer få adgang til selv de mest strikse miljøzoner i de europæiske storbyer.

– Jeg vil hverken af totaløkonomiske eller miljømæssige årsager tøve med at anbefale en dieselbil, hvis kørselsmønsteret er til det, konkluderer Jan Lang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *