• Jo bedre dæk des større chance for at undgå situationer som denne

  • 40 procent af alle varebiler kører rundt på sommerdæk hele året

  • Sådan ser danske vinterveje ofte ud. Med et lag saltvand omkring frysepunktet

Derfor er vinterdæk bedre i kulden

Vinterdæk er ikke bare vinterdæk. Her kan du læse, hvorfor det er så vigtigt at køre med vinterdæk, og at de har et groft mønster

Spørg bare Kevin Magnussen. Han vil til enhver tid fastholde, at dine dæks gummiblanding er helt afgørende for dit vejgreb. Når du i meget sjældne tilfælde kommer ud i lige så ekstreme situationer, som han udsætter sin F1-racer for, så er det fordi, du er havnet i en nødsituation.

Og forskellen på at komme ud af det med både bil og førlighed i behold er de nok så berømte marginaler. Er det koldt, skal du for eksempel bruge meget større bremselængde på et sommerdæk end på et godt vinterdæk.

Blødt vejgreb

Men vinter for dine dæk er ikke ensbetydende med sne og is på vejene. Og vinterdæk er ikke bare grovere mønster til at takle is og sjap på vejene.

Vinter er lave temperaturer, uanset om vejen er tør eller våd. Vinterdæk har nemlig en blødere gummiblanding, som bevarer sin blødhed og dermed et bedre vejgreb, når det bliver koldt, end sommerdæk har.

Vintervarme

Men hvornår skal du så skifte? Der er flere tommelfingerregler, du kan bruge. Når den første nattefrost sætter ind, eller døgntemperaturen kommer under 6-7 grader, er det tid til at skifte.

Og du skal ikke være bange for at skifte for tidligt. Selv om det bliver lidt lunt i vejret i en periode, fungerer det bløde dæk fint. Det bliver bare lidt mere slidt, men her er vi igen ude i marginaler.

Bare koldt

I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving. Termometeret plejer at snige sig ned mod 0 i begyndelsen af oktober, så det er ikke for tidligt at skifte til vinterdæk – også selvom det har lange udsigter med snevejr og isslag.

– Vinterdæk klarer sig bedre ved lave temperaturer og sne og is på grund af kombinationen af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt, gummiblandinger som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer, forklarer teknisk chef i Bridgestone, Jesper Sørensen.

Mål dybden

Vinterdækket skal kunne gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal kunne bortlede store mængder vand og slud – her er dækkets mønsterdybde helt afgørende. Sørg for at måle mønsterdybden, før du sætter dækkene fra sidste år på bilen.

Det gør du med en mønsterdybdemåler – mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Hvis du ikke selv har en mønsterdybdemåler, så kør forbi dit lokale autoværksted til et gratis tjek.

Tyk som en tændstik

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde på 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på mindst 4 mm.

– Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr, siger han.

Norden mod Europa

I Sverige har man et lidt skrappere klima og tilsvarende regler for dæks beskaffenhed. Således har de regler for, at man fra 1. december må køre med pigdæk, samt at mønsterdybden i alle dæk skal være minimum 4 mm.

Klimaet har også dikteret de såkaldte Nordic vinterdæk kontra European. De nordiske er designet til at køre meget på komprimeret sne og har en blødere gummiblanding og et grovere mønster. Det europæiske skal kunne fjerne mere vand og sjap og har derfor et mønster, der bedre kan komme af med vandet i lave temperaturer på saltede vinterveje.

Forskellige typer vinterdæk

Du kan se forskellen på de to typer vinterdæk i Youtube-videoen. Den giver et godt billede af, hvor stor forskel der er på de forskellige dæktyper.

Og husk, at begge biler i videoen er udstyret med fine, nye vinterdæk. De er bare udviklet til forskellige typer klima.

Slidmærker afslører fejl

Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du være ekstra opmærksom.

Du kan bruge dækkets slidmærker til at afsløre fejl på bilen. Uregelmæssige slidmærker kan skyldes fejl i afbalanceringen, fejl i støddæmperne, forkert sporing, eller for højt eller for lavt dæktryk. Det kan være svært at gennemskue, om dækket er køreklart – også her kan du få en gratis inspektion på dit værksted.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *