• Da Renault fjernede bulen i panden over kabinen, tog de også en del af dens personlighed. Selv om Trafic er genkendelig i forhold til forgængeren, nærmer den sig i design de grå masser uden dette særpræg

  • Det himmelråbende enkle og geniale vidvinkelspejl i passagersiden kan hjælpe dig med at opdage de bløde trafikanter i den blinde vinkel

  • Man bliver helt biseksuel ved tanken om, hvor effektivt to turboer kan arbejde. 140 hk og 340 Nm og et snit på over 16 på literen i en mellemstor varebil - det er da ok, ikk'?

  • Det lille handskerum, som ikke kan nås af føreren, er standard. Skal der fyldes en airbag i, koster det ekstra

  • De nye Opel Vivaro priser er helt mage til Renault Trafics

  • Her er Renaults Mobile Office fuldt udfoldet i P-mode. Under kørslen er det nok bedst at klappe sammen

  • Det er ingen skam at lade sig inspirere af en god ide. Ford Transit Custom kom først, og Opel Vivaro har nu også fået en lille klap, så pinde og rør kan strække sig ind under passagersædet. Klappen holdes fast med en magnet

Derfor vandt vi Årets Varebil

Her giver de to importører af Årets Varebil deres bud på, hvorfor det netop var deres biler, der løb med hæder og klistermærke

Med prisen som Årets Varebil i Danmark følger hverken pokal eller kontante præmier. Ikke sådan direkte i hvert fald. Kun et klistermærke som bevis på sejren.

Men hæderen står ikke alene. I kølvandet følger et direkte salgsargument, som i løbet af det år, hvor mesteren regerer – eller i dette tilfælde mestrene, for Opel Vivaro og Renault Trafic deler jo æren, som det så ofte forholder sig med enæggede tvillinger – kan bruges til at skubbe flere enheder over kantstenen.

Vivaro – tre centimeter og fire procent bedre

Renault Trafic står ikke tilbage for nogen

Vi har her på altomvarebiler.dk testet begge biler. Og det giver visse udfordringer at skulle skrive to forskellige anmeldelser af to stort set identiske biler. Men i dette tilfælde er der så meget nyt og så mange godt gennemtænkte løsninger under skallen, at man nemt får en del på hjerte.

Glidende acceleration

For de to importører af Opel og Renault kom førstepladsen, som blev tildelt dem i forbindelse med åbningen af Transport 2015 i Messecenter Herning, ikke som noget chok. De vidste godt, at de stod med gode kort på hånden, selv om feltet var stærkt og repræsenteret af både store og små varebiler.

– Med 1,6 CDTI på 120 hk eller 140 hk har Vivaro motor med dobbeltturbo. Det giver masser af moment og en meget glidende acceleration, hvor motoren hurtigt får kræfter nok til at trække. Det har flere nævnt som et stort plus ved Vivaro, siger pressechef i Opel Danmark, Erik Morsing til altomvarebiler.dk.

Fokus på professionelt brug

– Køreegenskaberne er også relativt upåvirkede af de 850 kilo, den ene af testbilerne var læsset med. Det er vel her, de rigtige varebiler viser deres styrke i modsætning til personbilslignende varebiler, der også har en høj lasteevne, men som naturligt nok bliver mere påvirket af et tungt læs, mener han.

– Vivaro kan også personliggøres i kabinen, hvor man blandt andet kan få en businesspakke med foldbart midtersæde, som kan laves om til arbejdsbord til en PC og med holder til en iPad.  Der har med andre ord været fokus på professionel brug under udvikling af bilen.

Optimal arbejdsplads

Søren Hyltoft, der er pressechef i Renault Danmark, tilslutter sig ikke overraskende sin kollegas ord med et par tilføjelser.

– Renault Trafic, der faktisk blev præsenteret for den internationale presse i Danmark, er på alle måder hvad man forventer af en moderne varebil, siger han.

Renault Trafic – fransk til arbejdere og borgerskab

Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Transit

– På motorsiden har man de nyeste motorer med blandt andet dobbelt turbo og meget lavt brændstofforbrug. Og når det gælder indretning i kabinen er der tænkt på at skabe den optimale arbejdsplads for føreren.

Komplet og nytænkt

– Samtidig byder varerummet på nyskabelser, der gør at Trafic er blevet endnu mere praktisk i hverdagen. Tilsammen noget der gør Renault Trafic til en komplet og nytænkt varevogn.

Og skal vi så ikke bare lade den glade vinder i den franske afdeling få det sidste ord:

– Vi er rigtig glade for prisen, der understreger, at det ikke blot er her hos Renault vi mener, at Renault Trafic er den bedste varevogn på markedet. Det gør den uafhængige fagpresse også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *