• Mercedes Geländewagen har været i produktion siden 1979, og på trods af større krav til både sikkerhed og forurening lover Mercedes, at den vil fortsætte længe endnu.

  • G-klassen fik et mindre facelift i år, bl.a. med en ny 4-liters V8'er med to turboer og 422 hk.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

Mercedes G-klasse kan ikke stoppes af forureningskrav eller fodgængeres sikkerhed – Mercedes lover, at den vil fortsætte, så længe kunderne vil have den

Mercedes legendariske firehjulstrækker G-klasse forsvinder ikke lige foreløbigt. Det lover firmaets vicedirektør for SUV’er og sportsvogne, Wolf-Dieter Kurzt, til det australske site Caradvice.com.au.

– Den (G-klassen, red. ) vil overleve så længe, vi kan finde kunder til dette køretøj, for det er vigtigt at bemærke, at kunderne ikke kun er almindelige private kunder, for G-klassen er brugt af mange forsvar og politiflåder rundt om i verden.

Farvel Defender

I år er ellers året, hvor vi vil se en legende dø. Land Rover stopper med at producere Defender. Fabrikken i England vurderer nemlig, at det ikke længere er realistisk at få bilen til at opfylde de stadig strengere krav til udledning af skadelige stoffer. Samtidig bliver der for europæisk side stillet stadig højere krav til fodgængeres sikkerhed, og heller ikke det, havde man tænkt på for 67 år siden, da Defender’ens forgænger blev introduceret.

”Højrøvet“ G-wagen som showcar

Det får dog ikke folkende hos Mercedes til at ryste i bukserne. G-klassen, eller Geländewagen, har også ”kun” 36 år på bagen.

Skrappere krav

Problemet for de store, tunge firehjulstrækkere er, at de netop er store og tunge for at kunne klare sig i terrænet. Netop G-klassen har solide aksler, reduktionsgearkasse og hele tre differentialespær. Det er alt sammen noget, der vejer, og med en bil, der har en vindmodstand som en affaldscontainer, kræver det ingeniør-kunster, at holde G-klassen indenfor Euronorm 6.

Ligeledes gælder det med fodgængersikkerheden. I Europa står fodgængere for 14 procent af alle fatale trafikuheld, fordi fodgængerne ofte, når de bliver ramt af en bil, slår hovedet ned i motorhjelmen og først standser, når hovedet møder toppen af motorblokken.

Sidste udkald for Land Rover Defender

Derfor vægter bl.a. Euro NCAP fodgængersikkerhed højere og højere, så det er svært at opnå en høj karakter uden at klare sig godt på det felt. Uden at gå ind i detaljer, er Wolf-Dieter Kurzt dog alligevel selvsikker.

– Vi arbejder på køretøjet – vi har holdt den frisk og opdateret de seneste 36 år, og det vil fortsætte, også forbi fodgængerbeskyttelse, og hvad du ellers kan finde på, udtaler Wolf-Dieter Kurzt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *