• Toyota Avensis nu også hjælp fra Bayern. Den lille, effektive 1,6 diesel, som allerede ligger i Verso, bliver suppleret af den 2,0, vi kender af BMW 318d

  • Selv om de ikke lige frem blæser den bløde hat af med et designer-stormvejr, er det tydeligt, at Avensis skal have fat i et mere dynamisk publikum

  • Toyota lover gennemgribende forbedringer af Avensis i den kommende version. Blandt andet er der brugt mange kræfter på at støjisolere og gøre brug af nyeste teknologi til sikkerhed og infotainment

Den nye Avensis får dieselmotorer fra BMW

Toyota lægger i ovnen til et angreb på konkurrenterne på deres præmisser med BMW-motorer og et højt udstyrsniveau med alt i Bluetooth og sikkerhed

Den er designet, udviklet og bygget i Europa og er en af de bilmodeller, der kører allerflest af på vejene i Danmark. Nu er Toyota klar med en ny udgave af Avensis, der både har fået nyt udvendigt design, nyt interiør, nye sikkerhedssystemer, nyt udstyr som blandt andet en 8-tommer multimedieskærm og ikke mindst mere effektive og miljøvenlige motorer herunder to nye dieselmotorer fra BMW.

Det nye design på Avensis er netop blevet afsløret ved den internationale biludstilling i Geneve. Den nye Avensis er blevet 40 mm længere.

To BMW-motorer

Den nye Avensis har fået revideret hele motorprogrammet, hvor samtlige motorer nu har bedre brændstoføkonomi og lavere driftsomkostninger.

To nye dieselmotorer fra BMW har som ventet fundet vej til den nye Avensis, efter at de tidligere holdt deres indtog i Verso. Det er den 1,6-liters dieselmotor med 112 hestekræfter, som erstatter Toyotas nuværende to-liters dieselmotor. Den nye 1,6’er vejer 20 kg mindre end den gamle, opfylder Euro6-kravene og kører i gennemsnit 24,4 km/l ved blandet kørsel, hvilket er over to km/l længere end den nuværende.

Fra 318d

Derimod er det første gang, at den anden nye dieselmotor finder vej til en Toyota-model. Det er den 2,0-liters diesel med 143 hestekræfter og et drejningsmoment på 320 Nm fra 1750 omdrejninger, vi kender fra blandt andre 318d. Topfarten er 200 km/t med en accelerationstid på 9,5 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Menuen står også på bedre brændstoføkonomi og mindre udledning af CO2 i benzinmotorerne i skikkelse af en 1,6-liters benzinmotor med 132 hestekræfter og en 1,8-liters benzinmotor med 147 hestekræfter.

Den op til 13 procent forbedrede brændstoføkonomi er opnået gennem højere kompression, optimering af indsprøjtningsvinkel og -timing samt brugen af Teflon belægning og lavfriktionsmaterialer generelt.

Vil være sportslig

Et af målene med den nye Avensis har været at øge komfort og bekvemmelighed over hele linjen med et nyt interiør i materialer med højere kvalitet end tidligere og markant bedre lydisolering.
Instrumentpanelet er delt i to med et mere sportsligt speedometer og en omdrejningstæller, der i mellemudstyrsudgaven adskilles af en 4,2-tommer multiinformations TFT-farveskærm. Centralt i kabinen, i samme udstyrsudgave, optager en 8” stor multimedie touch skærm pladsen med mulighed for fuld integration af Toyotas brugervenlige navigation med danske menuer og dansk tale.

Forbedrede rygstykker

Detaljer i satin-krom omkring knapper, luftdyser, gearstang, rat og dørbeklædning højner helhedsindtrykket af kabinen i den nye Avensis, og den mere luksuriøse kabine bliver toppet med sæder i helt nyt design, hvor der er lagt vægt på komforten ved længere ture. Det øverste rygstykke på sæderne er forlænget, skulderstøtten forbedret, mens siddevinklen og siddefladen er ændret for at give bedre støtte til lårene og siderne.

Ned med støjen

Der er også blevet nørdet gevaldigt for at mindske støj og vibrationer i kabinen i den nye Avensis ved hjælp af nye og tykkere materialer. Heriblandt er motorhjelmen kraftigere og bedre isoleret, ligesom der er tilføjet et nyt og kraftigere lydisolerende underdækken i udgaverne med dieselmotor. Samtidig er der indarbejdet en særlig lydabsorberende skum i skærmkasserne. Alt sammen med det formål at mindske støj og vibrationer og dermed forbedre kørekomforten.

Nærmest moderne

Den nye Avensis er fra den lavest udstyrede udgave standardudstyret med aircondition, fartpilot med fartbegrænser, LED-kørelys, radio/cd med Bluetooth til håndfri mobilsnak og trådløs streaming af musik samt som noget helt nyt i Avensis også automatisk nødbremse som en del af en hel ny sikkerhedspakke.

Ny VW Caddy får motor fra Up

Renault Kadjar til undsætning

I den mellemste udstyrsversion vil man yderligere få mulighed for at vælge interiørfarve, der vil være 4,2-tommer informationsdisplay med TFT-farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller, automatisk nedblænding af fjernlys, regn- og skumringssensor, 17-tommer alufælge, sæder i delvist alcantara, multimediesystemet Toyota Touch 2 med 8-tommer touch skærm med bakkamera og mulighed for integration af navigation samt meget andet.

Kraftigt modificeret

Panoramaglastag, læderkabine, 18-tommer alufælge og nøglefri betjening er andet udstyr, der følger med i den topudstyrede udgave.

Den nye Avensis har ligesom forgængeren McPherson forhjulsophæng og dobbelt wishbone hjulophæng bagtil. Begge hjulophæng er blevet kraftigt modificeret for at optimere kørekomforten og bilens styreegenskaber markant.

Automatisk nødbremse

På sikkerhedssiden introducerer Toyota for første gang sin nye sikkerhedspakke Toyota Safety Sense i den nye Avensis, der allerede fra laveste udstyrsniveau som standard bliver udstyret med automatisk nødbremse også kendt som Pre-Collission System (PCS).

Systemet registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil. Hvis der er risiko for en ulykke, advarer systemet nemlig både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t eller bremser ligefrem bilen helt. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t, hvilket er den hastighed, hvor op til 80 procent af alle ulykker sker.

Kommer til sommer

Ud over den automatiske nødbremse er det også muligt at få Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).

LDA holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.

AHB sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. RSA hjælper føreren med altid at have den bedst mulige information og aflæser automatisk farttavler og andre skilte, der vises i et display i instrumentpanelet under kørslen.

Den nye Avensis bliver introduceret i Danmark til sommer, og priserne ventes klar i løbet af foråret.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *