• Den 100 meter lange testbane ved Versailles uden for Paris

  • En af de fremtidige udfordringer bliver at lave et system, der placerer elbilerne korrekt på ladebanen

  • Ladebanen lan lade med op til 20 kilowatt og fungere i begge retninger

Den dynamiske ladevej

Renault har sammen med et par samarbejdspartnere gennemført en demonstation af dynamisk opladning, der kan lader elbiler op under kørslen

I fremtiden kan du oplade din elbil, mens du kører på vejen. Renault har i dag gennemført en demonstration af et  system, der har fået det mundrette navn Dynamic Electric Vehicle Charging (DEVC).

Systemet kan oplade elbiler med op til 20 kilowatt, mens man kører med hastigheder helt op til over 100 km/t. Med et par strækninger på dagens rute kan man altså helt slippe for at sætte sin elbil til opladning på de dage, hvor ruten bliver for lang til en enkelt tankfuld.

100 meter uendelighed

Demonstrationen fandt sted på en 100 meter lang testbane uden for Paris ikke så langt fra Versailles, hvor to Renault Kangoo Z.E. kørte frem og tilbage, mens de blevet opladet.

De kan altså lade op i begge retninger, så ladestrækningerne bliver ikke ensrettede på grund af teknikken. Men systemet gør det teoretisk muligt at køre uendeligt i sin elbil uden at skulle for at tanke.

EU-støttet projekt

Renault samarbejder med de to virksomheder Qualcomm Technologies og Vedecom om at udvikle teknikken, og det er disse to, der hovedsageligt har stået for at indbygge teknologien i testbanen. Teknikken i selve bilerne har Vedecom og Renault stået for. DEVC er en del af det EU-støttede FABRIC-projekt, der har som hovedformål at undersøge og udvikle anvendeligheden af opladning af elbiler under kørslen.

DEVC skal nu videreudvikles med henblik på at gøre det praktisk anvendeligt, så det for eksempel kan identificere de køretøjer, der kører på det og oplader fra det, så man dels kan sende dem en regning og dels tilpasse det, så de forskellige bilmodeller bliver opladet med en spænding, der passer til dem.

Elbilernes anvendelighed

– Ved at bidrage til det eksisterende projekt, er vi blevet i stand til at teste og lave yderligere research på dynamisk opladning på vores Kangoo Z.E. biler, siger Eric Feunteun, der er chef for det elektriske program i Groupe Renault.

– Vores ingeniører har arbejdet tæt sammen med holdene fra Qualcomm Technologies og Vedecom på at færdiggøre det integrerede DEVC-system til denne demonstration. Vi ser dynamisk opladning som en stor vision i forhold til at forbedre anvendeligheden af elbiler og gøre dem mere tilgængelige for alle.

Vi er opfindere

Og chefen for trådløs opladning i Qualcomm Incorporated, Steve Pazol, supplerer lidt mere floromvundet:
– Vi er opfindere. Vi er trådløs opladning af elektriske køretøjer. Denne demonstration af dynamiske opladning er legemliggørelsen af dette, proklamerede han.

– Jeg er utroligt stolt af det, vi har opnået. Kombinationen af det globale eksperthold af ingeniører og Qualcomm Halo Technology, som dækker alle områder inden for trådløs opladning af elektriske køretøjer, har virkeligt gjort os i stand til at flytte grænserne for det mulige og vise vores vision for fremtidig bymæssig mobilitet.

Næste udfordring

Med demonstrationen i Versailles har virksomhederne bag vist, at dynamisk opladning kan fungere. Næste udfordring ligger i at få det integreret i vejnettet, så det giver mest muligt mening i praktisk anvendelse.

Hvor lang en bane, man i givet fald skal bruge for at lade sin Kangoo helt op, melder historien ikke noget om, men vi vender tilbage så snart, vi ved mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *