• Danske busser og lastbiler må køre med dæk, som er slidt helt ned til 1 mm. Og selv om sneen vælter ned, er der ikke et lovkrav om, at de skal køre med vinterdæk.

Dansk lovgivning halter

De danske krav til tunge køretøjers dæk-montering er langt bag vores nabolande

Det er den samme gamle diskussion hvert efterår, når bladene blæser af træerne og frosten banker på. Kan vinterdæk svare sig, kan de ikke. Hos Dækimportørforeningen har man ikke overraskende den holdning, at der skal vinterdæk på. Det gælder også på nationens tunge bil, altså busser og lastbiler. Som det er nu, er de danske lovkrav nemlig markant mere lempelige end vores nabolande.

Varebiler sjusker med vinterdæk

I Danmark stilles der således ikke krav om, at lastbiler eller busser skal have vinterdæk monteret. Og der må være helt ned til 1,0 mm mønster tilbage på dækket. Det er faktisk endnu lavere end de tilladte 1,6 mm, som er gældende for danske biler.

Og det står i skarp kontrast til eksempelvis Norge. Her skal tunge køretøjer have minimum fem mm mønsterdybde, og der skal være monteret vinterdæk i vinterperioden. Og det giver god mening, hvis man spørger Kenneth Saust, der er formanden for Dækimportørforeningen.

– Kører man med langrillede dæk på en bus eller lastbil i regulært vinterføre, kommer man ikke op ad bakkerne. Så udover sikkerheden går det også ud over andre trafikanters fremkommelighed. Og vil man til udlandet, kører man ulovligt i Norge, hvor der er krav om M+S-mærkede dæk hele vinteren, mens der i Sverige og Tyskland er krav om M+S-mærkede dæk i vinterføre.

Kravet om fem mm mønsterdybde gælder som nævnt også i både Sverige og Tyskland, hvor store dele af landene har klima som ligner vores.

Penge at spare

Problematikken gælder også for busser, specielt når man tager i betragtning, at de typisk fragter langt mere værdifuldt gods end lastbilerne. Og selvom de danske busser, som kører eksempelvis til skiferier er tvunget til at have vinterdæk, når de kører igennem nabolandende, er der ikke nogen krav til de mange busser, som bliver på danske veje.

Michelin sommerdæk med vintersymbol

Men det behøver ikke kun at handle om sikkerheden, for der kan faktisk også være penge at spare for vognmændende. Det forklarer administrerende direktør Carsten Rasmussen fra Vedde Turistfart.

– Vore 10 busser kører med M+S-mærkede dæk på alle hjul om vinteren, og om foråret skifter vi til langrillede dæk, så vi har to sæt dæk i brug pr. bus. Det er det billigste ud fra et totaløkonomisk synspunkt, og med hensyn til sikkerhed, så mindsker det skader, og vi ved, at vi har gjort, hvad vi kan for vort personale og vore kunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *