• Håndværkere slipper nu for bøde, hvis de kører med tungt træk

  • Håndværksrådets direktør Ane Buch er glad for, at fornuften nu råder

  • Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen løsner tommelskruerne på håndværkerne til gavn for erhverv og vækst. Foto: Jens Astrup

Danmark lemper fartskriverregler i håndværkerbiler

Erhvervs- og vækstministeren giver nu Håndværksrådet medhold i, at Danmark fortolker en EU-forordning om fartskrivere for strengt. Danmark dropper derfor stramninger om fartskrivere i håndværkerbiler

En lang række håndværkere kan slippe for at installere fartskrivere i deres varebiler. Det er konsekvensen af, at Danmark nu ændrer praksis og laver en korrekt fortolkning af den såkaldte ‘håndværkerregel’.

Det skriver Håndværksrådet i en pressemeddelelse, som det vist tydeligt fremgår af brugen af ordet ‘korrekt’.

Tvunget til lovbrud

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen har meddelt , at han vil ændre praksis og fremover lempe den danske fortolkning af den såkaldte ”håndværkerregel”, så en række håndværkere ikke længere tvinges til enten at installere fartskrivere eller i praksis bryde loven om køre/hviletider.
Og det glæder Håndværksrådets administrerende direktør Ane Buch.

– Det er glædeligt, at ministeren følger vores forslag. En række medlemsvirksomheder lige fra anlægsgartnere til automekanikere har oplevet, at de pludseligt fik pligt til at installere fartskrivere for at kunne varetage deres normale opgaver. Derfor har vi klaget over det problematiske i, at regler fra transportbranchen pludseligt og helt utilsigtet ramte håndværkere og påførte dem både bøvl og udgifter, siger hun.

Rammer de forkerte

Problemet har eksisteret siden 2013, fordi en EU-forordning målrettet transportbranchen bliver håndhævet unødvendigt strengt i dansk lovgivning – langt strengere end i vore nabolande Tyskland og Sverige.

Det betyder, at helt almindelige virksomheder er blevet pålagt udgifter til installering af fartskriveren.

Køre/hviletider

Desuden har håndværkere fået bøder, når de uforvarende har brudt køre/hviletidsreglerne. Både over for ministeren, i Virksomhedsforum for enklere regler og i Implementeringsrådet har Håndværksrådet derfor argumenteret for en lempeligere fortolkning af forordningen, som det for eksempel praktiseres i Sverige og Tyskland.

– Man må ærgre sig over, at forordningen blev fortolket så strengt. Men det er positivt, at fornuften nu har rådet, og at ministeriet har været til at råbe op. Vi ser nu frem til, at Færdselsstyrelsen hurtigt får udarbejdet en korrekt fortolkning af ”håndværkerreglen”, så vores medlemsvirksomheder bliver mødt med mindre restriktive regler for transport af deres materialer, siger Ane Buch.

Sagen kort:

Håndværkere kan i dag blive tvunget til at installere fartskriver i varebilen, selvom de holder sig under end 100 km fra virksomhedens adresse, hvis den samlede vægt (varevogn og trailer) overstiger 3500 kilo.

Håndværksrådet kontaktede Justitsministeriet om sagen i 2014 og lagde samme år problemet frem i Virksomhedsforum for enklere regler, hvor Håndværksrådet repræsenterer små og mellemstore virksomheder. Desuden kontaktede Håndværksrådet i januar Implementeringsrådet og pegede på det skadelige i den strenge danske håndhævelse.

I april pegede Implementeringsrådet derfor på, at de danske myndigheders fortolkning af EU-forordningen om køre/hviletidsregler er unødigt restriktiv, hvilket også er bekræftet af EU-Kommissionen. Fredag meddelte erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, at man nu vil følge Håndværksrådets opfordring, og at Færdselsstyrelsen arbejder på en korrekt fortolkning.

Læs mere om sagen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *