• 148 hk var ikke nok til at vinde Dakar i 1987 - men det var nok til at skrive sig ind i historiebøgerne.

  • Nissan Patrol Fanta Limon har rådnet op i næsten 30 år, før spanske Nissan-ingeniører fandt den igen og satte den i stand, og tod den med tilbage til Nordafrika.

Til Dakar på diesel

Nissan har reddet et vigtigt stykke historie for Dakar-rallyet – og for dieselbiler

Det kan virke underlidt i dag, men Dakar-rallyet var indtil for ganske få år siden domineret af benzinbiler. I dag er det ellers mere reglen end undtagelsen, at store firehjulstrækkere kører på diesel, men sådan var det bestemt ikke, da Nissan stillede op med en dieseldreven Patrol i 1987.

Toyota dropper firehjulstræk for at vinde Dakar

Det var samme år, hvor rally-legenden Ari Vatanen vandt i en ekstrem Peugeot 205 T16, som havde en 1,9 liters benzinmotor med omkring 450 hk. Nissanen havde en 2,8-liters firecylindret diesel med 148 hk.

Fanta Limon

På trods af de få hk har den gule Patrol skrevet sig ind i historiebøgerne. Den blev nemlig første dieseldrevne bil i Dakar, som placerede sig indenfor top-10, da den endte på niendepladsen. Men det var ikke uden udfordringer.

Nissan Motorsports havde året inden besluttet, at man ville vise Patrols evner i det populære løb, hvor Range Rover, Mitsubishi og Mercedes allerede havde vundet med deres konkurrerende biler. Derfor indgik man et sponsorsamarbejde med Fanta Limon, som valgte den særlige gule farve til Patrolen.

Men man valser ikke bare ind på scenen og forventer at vinde guld, når det kommer til Dakar. I 1987 var løbet 13.000 km langt, og startede i den franske by Versailles, kørte til Barcelona i Spanien, og derfra gennem Algeriet, Niger, Mali, Mauritanien for til sidst at slutte i på stranden i ved Dakar i Senegal.

Peugeot comeback i Dakar Rally med 2008

Nissan stillede op med to biler, nummer 211 og 212. Allerede på anden etape brød følge-lastbilen sammen, og bilerne måtte klare sig selv resten af vejen uden mekanikere. 212 måtte udgå, efter den rullede rundt, men 211 med spanierne Miguel Prieto og Ramon Termens gennemførte, og skrev dermed dieselhistorie.

Glemsel

Siden løbet blev bilen solgt til en privat samler, og i næsten tre årtier fik den gule Patrol lov at rådne op, indtil en flok dedikerede ingeniører fra Nissan’s European Technical Centre (NTCE) opdagede bilen, og besluttede sig for at bringe den tilbage til den originale stand.

Nissan har for øvrigt aldrig vundet Dakar Rally, og det var først i 2009, at Volkswagen vandt Dakar med en dieselbil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *