• Årets Varebil 2015 blev et joint venture mellem Opel Vivaro og Renault Trafic, som har siddet på titlen lige siden

I dag vælges Årets Varebil

Årets Varebil 2017 er en omfangsrig begivenhed efter to års pause. Derfor er feltet usædvanligt stort i år

Den regerende Årets Varebil i Danmark har faktisk siddet på laurbærrene – som man siger – i to år. Derfor er Opel Vivaro/Renault Trafic stadig Årets Varebil i Danmark, mens en jury bestående af motorjournalister fra Motorjournalisternes Klub Danmark i dag tester og stemmer om vinderen af 2017-konkurrencen.

Kåringsarbejdet finder i år sted ved Messecenter Herning, hvor Transport 2017 slår dørene op i morgen tidlig. Årets Varebil offentliggøres i forbindelse med åbningsceremonien, når Transportminister Ole Birk Olesen har holdt sin åbningstale.

Finalefeltet

Umiddelbart derefter offentliggøres vinderen her på Altomvarebiler.dk. Forløbet er tilrettelagt sådan, at juryen i den indledende runde finder fem finalister, som offentliggøres i aften, så hold øje med siden i aften.

Når vi har fundet de fem finalister kan du gætte med og kommentere på vores Facebook-side. Har du en favorit, må du meget gerne fortælle, hvorfor den er din favorit, og måske også hvorfor andre ikke er.

Praktisk komfort

Der er ingen officielle kriterier for, hvad der gør en varebil til Årets Varebil. Det er op til det enkelte jurymedlem at vurdere, men traditionelt vejer køreegenskaber med læs, sikkerhed, pris og komfort tungt i vurderingen.

Det plejer gerne at være en kamp mellem komfort og praktisk anvendelighed. Tidligere så vi varebiler, der var meget spartansk opbygget og indrettet, men over de senere år er sikkerhed og førerkomfort blevet mere og mere vigtige salgsparametre.

Billig sikkerhed

Personligt tager jeg udgangspunkt i værdien for en mindre virksomhed, hvor det enkelte bilindkøb er en forholdsvist stor post på budgettet. Her skal man tage hensyn til firmaets udgifter, samtidigt med at bilen i billigste udstyrs-versioner leverer et højt niveau af sikkerhedsudstyr.

På min stemmeseddel trækker det ned, hvis en flådeejer skal have mange penge op af lommen for at tilkøbe sikkerhed til sine ansatte. Det er et ucharmerende sted at spare.

Regerende mester

Så et højt sikkerhedsniveau i basisversionerne, masser af moderne komfort til brugerne tilsat nyhedsværdi i form af drivlinjer, gearkasser, indretninger, designløsninger til fornuftige priser er vigtige faktorer.

Det bliver spændende at se, hvordan juryen vurderer for eksempel den internationale regerende mester, VW Crafter, mod den i dansk henseende helt nye Hyundai H350, som er en direkte konkurrent til mesteren.

Eksotiske outsidere

De får kam til deres hår af PSA-trillingerne Expert, Jumpy og Proace, som altså stod over ved sidste års kåring. Og i den mere eksotiske ende finder vi de to koreanske hybrider, Kia Niro og Hyundai Ioniq.

De skal slås med hele fire pickupper og to ombyggede Opel’er, Mokka X van og Zafira Flexivan som spændende outsidere. Hvordan det går i dag, kan du se her på Altomvarebiler.dk i aften, når de fem finalister offentliggøres.

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *