• Dacia Sandero Stepway er en ægte 4x4 look-alike, men har mange dyder

  • Stepway har centimeter frihøjde højere end den almindelige Sandero - og trækker på forhjulene

  • Interiøret mangler ikke noget, prisen taget i betragtning. kørestillingen er desværre forkrampet

  • Sandero Stepway lægger ikke skjul på sin eksistens

Dacia Stepway fylder bægeret

Vist trækker Dacia Sandero Stepway ikke på fire hjul, men den ligner en, der gør. Den er også billig, har mængder af udstyr og moderne motorer,

Har du focus på pris og driftsøkonomi lagt sammen med et smart udsende à la 4×4 er den nye Dacia Sandero Stepway værd at tage med i dine overvejelser.

Tænker du ”billig bil”, har du for så vidt ret, for Dacia er Renaults billig mærke, bygget i Rumænien, men med stærkt forbedret kvalitet. Salgstallene Europa over viser, at Dacia har fået fat i en stadig større kundegruppe, der sætter pris før avanceret teknik.

Dacia har været længe om at kommer til Danmark, fordi Renault ikke ville tilbyde importøren de ”rigtige” priser, der ville muliggøre konkurrencedygtige priser, alene fordi efterspørgslen er så høj i Europa. En anden side af sagen, er at undgå, at Dacia gnaver på de mindre Renault modeller og dermed afværge en intern familie fejde.

Stor familie

Dacia familien er stor fra Logan 4-dørs sedan og 5-dørs hatchback, 7-personers Lodgy MPV, en MCV stationcar og en 2×4 eller 4×4 Duster foruden den brasiliansk fremstillede Sandero som 5-dørs hatchback og stjernen her Sandero Stepway, der er en peppet op version med overtoner af 4×4 uden at være det, men med 4 cm større frihøjde og nogle kække karrosseridetaljer i form af skærmforøgere, beskyttelsesplader for og bag og kromindfattede tågelygter.

Stepway måler 408 cm i længde og er 173 cm høj, fire cm højere på grund af fire cm mere frihøjde. Akselafstanden er 259 cm, der positivt medvirker til plads i bagsæde og bagagerum.

Konge af udstyr til prisen

Foruden de ydre kendetegn er Dacia Sandero Stepway kendetegnet som kongen af udstyr. Den er ganske enkelt proppet til randen. Det eneste på tilkøbslisten er metallak til 4990 kr., læder lignende indtræk i kabinen til 5990 kr. og et europakort til den indbyggede GPS navigation til 990 kr.

Nævnt i flæng består udstyret af kørecomputer med 7 funktioner, læderrat og gearknop, manuelt klimaanlæg, Multimedia med 7” pegefølsom skærm, radio, audio streaming, telefon, navigation, bluetooth, USB og AUX stik. Der er parkeringssensor bag foruden fartpilot og fartbegrænser. Kort sagt: Her mangler ikke noget.

Motorer af nyeste slags

Af de to tilbudte motorer, en 0,9 liter TCe 3-cylindret benzinmotor med 90 hk og en 1,5 liter dCi turbodiesel også med 90 hk og med et drejningsmoment på 220 Nm ved 1750 o/min i modsætning til benzinmotorens 135 Nm, satser Dacia Danmark på dieselmodellen, der er 5000 kr. dyrere end benzinmodellen, men leverer bedre driftsøkonomi og trækkraft.

Begge motorer er også at finde i Renault Twingo, Clio, Megane og Captur og hører til den nyeste generation af Renaults turbomotorer.

Drej på nøglen og lyt godt efter. Der er ingen vibrationer i tomgang og motoren er næsten ikke til at høre. Under acceleration fremkommer en knurren, men ikke den fortidige hårde diesellyd, derimod en blød, kultiveret motorlyd, der hurtigt aftager, når farten er nået. Først på den anden side af 120-130 km/t begynder motorlyd blandet med vindstøj at trænge ind i øregangene. Gearskiftet skal have lige så meget ros som kørestillingen skal have ris. Gearskiftet er letgående og samtidig præcist. Med de basale egenskaber på plads går det fint, når der skal leges med de fem gear.

Kørestillingen langt fra optimal

Derimod er der ikke noget fint over hverken forsæderne, der er for korte eller at rattet kun er til at justere i højden, ikke i afstand.

En akavet ergonomi medfører et valg imellem afstanden til pedalerne eller til rattet. Bliver det første valgt, er du for langt fra rattet og prioriterer du afstanden til rattet, er du for tæt på pedalerne og skal løfte fødderne for højt. Især skiftet fra speeder til bremsepedal er kluntet.

Instrumenteringen er helt på nutidigt niveau og det fornemmes, at det bliver bedre for hver ny Dacia model, der kommer på markedet. Instrumenterne er overskuelige og tydelige, knapper og kontakter fungerer som de skal og bør, drejegrebene af betjeningen af klimaanlægget er opgraderet og placeret højere på midterpanelet. Der til kommer så den store skærm. Alt i alt meget for pengene i en bil til 139.990 kr. med en 3-cylindret 0,9 liter benzinmotor med 90 hk.

Rigelig plads

Med 1,5 dCi med 90 hk og samme righoldige udstyr stiger prisen kun 5000 kr. til 144.990 kr. Den lave prisforskel på 5000 kr. har animeret Dacia Danmark til at satse mere på at sælge dCi dieselmodeller end TCe benzinere. Kun disse to modeller vil blive markedsført i Danmark.

Sandero Stepway er ikke en stor bil, men rummelig og praktisk med fire døre og en stor bagklap. Uanset hvor langt forsæderne er skubbet tilbage, er der rigeligt med plads ved bagsædet. Der er nok lofthøjde til passagerer tæt på de 190 cm og sædehynderne er til at folde. Bagagerummet er velformet og rummeligheden rækker fra 330 liter til 1200 liter. Det lover godt for den kommende varebil. Læssekanten er lidt for høj for at give karrosseriet øget stivhed, men det kan tænkes at de ca. 1o cm bliver udlignet i varebil udgaven og forvandlet til en kælder til småting.

Brændstoføkonomi i den bedre ende

Den prøvekørte Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi kører 27,0 km/l (3,7 l/100 km) og afsætter et klimaaftryk på 105 g/km CO2. Den mindre 0,9 liter 3-cylindrede TCe turbobenziner er overraskende knapt så sparsommelig med sine 23,3 km/l (4,3 l/100 km) med et klimaaftryk på 124 g/km CO2.

Styretøjet især, men også motorens villighed til hele tiden at være til stede med kræfter gør Sandero Stepway behagelig at køre i. Femte gear er lidt til den høje side for at spare brændstof, en god ting, men Stepway taber fart på en motorvejsstigning med tre i bilen.

Desværre kunne affjedringen med fordel filtrere buler og skarpe kanter bedre fra. Især i bagsædet er de hårde stød generende. Underligt nok krænger Sandero Stepway mere end forventet i hastigt kørte sving, uden at det på nogen måde går udover sikkerheden. Dette paradoks må man leve med og så vidt undgå brønddæksler med mere.

Robust og stovt

Hvad angår acceleration og topfart er det nemt for konkurrenterne at følge med Dacia Sandero Stepway, der forlanger 13,3 sekunder for at accelerere fra 0 – 100 km/t og endelig topfarten på 167 km/t.

Vist er Dacia Sandero Stepway ikke hverken er sprinter eller en 4×4, selv om den foregiver at være og ligner mere end det med en frihøjde på 20,5 cm, brede skærmforøgere og plader til at beskytte bugen for og bag. I mine øjne ser den godt ud, som den står på asfalten, robust og stovt og måske mere end den egentlig er. Det gør fætter Dacia Duster jo også, og det går meget godt.

Kun kørestillingen og en lidt besværlig adgang til bagsædet, fordi panelet er højt og åbningen for snæver selv for en str. 42, trækker ned i hverdagen.

Besværlig

Anskaffelsesprisen og lave driftsomkostninger, tre års garanti, lavt brændstofforbrug, pålidelige køreegenskaber, behageligt klima i kabinen, rigtigt gode bremser og ikke mindst et righoldigt standardudstyr trækker op i regnskabet.

Vi må vente til det sene efterår på at se en lovende ny varebil til en varm pris. Den kommer til at koste 85.396 kroner plus moms for 0,9 TCe og 79.162 kroner plus moms for 1,5 dCi også med 90 hk, men med 220 Nm i stedet for 135 Nm.

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *