• Dacia Logan har markedets laveste pris per kubikmeter varerum, og nu kommer den med en effektiv automatiseret gearkasse til samme pris som resten af programmet - lavpris

  • Tagrælinger og alufælge pynter, men ellers bliver det ikke ret meget mere basalt end Dacia Logan

  • Adgangen til varerummet er næsten forbilledlig gennem den højt åbnende bagklap.

  • Det ser pænt ud, men fornemmelsen af billig plast fornægter sig ikke. Men ellers er der intet at udsætte på komforten

  • Vores testbil er på hvide plader, så vi kan desværre ikke vurdere pladsforholdene i varebilen.

  • Medianav med GPS, Europakort og Bluetooth er hentet direkte fra Renault, hvor det kom i den nye Clio sidste år

  • Her taber Logan Van for alvor: Kopholderne sidder dumt helt inde under vindueskontakterne

  • Åbningen er 101 cm bred, og der er 1,70 meter til skillevæggen. Det giver en samlet varerumsvolumen på omkring 1,5 kubikmeter, men både den lakerede kant og gulvet skal nok have en gummimåtte til beskyttelse

Dacia Logan – se, hvor dyr du kan gøre den

Her er en udfordring til dig: Se, hvor dyr du kan gøre en Dacia Logan MCV Van? Det er sværere, end du tror

Priserne starter på 66.999 kroner plus moms. Vi forsøgte at fylde så meget udstyr i den, som Dacia kan levere. Og den er stadig vanvittigt billig. Nu bare med aircon, læderkabine, fartpilot, parkeringssensor og Medianav med navi og Bluetooth.

Der er sikkert mange, der vil anføre, at man ikke ofrer en parkeringssensor på en Dacia. Man hører jo, når man rammer. Men Dacia Logan MCV er bedre, end prisen antyder. Tre års garanti på en bil, der af helt logiske årsager ikke er meget afskrivning på, må da gøre indkøbschefen glad i låget. Og måske endda glad nok til at ofre en P-sensor til en lille tusse.

Vi satte os ned med udstyrslisten og fyldte alt fra smartphone-holder til anhængertræk med 13-polet stik og cykelholder på den.

Den maksimale pris, vi kunne få den op på, er 109.769 kroner plus moms. Kan du slå den?

Kort ridset op

For den er bare så slående billig, at man uvægerligt kommer til at tænke penge hver gang, man skal forholde sig til Logans kvaliteter eller mangel på samme.

Det er lige før, man ikke vil være bekendt at skælde den ud for at være foret med plastik.

End ikke en gang den danske importør, som er identisk med Renault Danmark, forsøger at gøre Dacia til noget, de rumænske biler ikke er. Kort ridset op sælger de dem som biler, egnet til transport af en mindre mængde gods og passagerer mellem to punkter til markedets suverænt laveste priser.

Basta!

Forlænget Sandero

Men det må siges at være lige beskedent nok i tilfældet Logan MCV, som er en slags forlænget stationcar-udgave af Sandero, som vi testede for et par måneder siden. For der er masser af bilglæde ved en Dacia Logan MCV.

Og det hænger selvfølgelig langt hen ad vejen sammen med prisen.

Plastikindtræk

For som ejer vil man uvægerligt glæde sig over at køre i en sprit ny bil med en af Renaults moderne motorer og –undervogn med så meget plads og anvendelighed – til den pris.

Sådan nogenlunde en Renault Megane til lidt over halv pris og tre års garanti. Ja, for Renault giver jo kun to års fabriksgaranti på de samme produkter, som de leverer til den rumænske fabrik.

Mercedes-Benz på vej med ny V-Klasse og Vito

Dacia Duster – en ren mavepuster

Når man sætter sig ind i Logan, oplever man umiddelbart et plastikinteriør, ældre bilister vil genkende fra småbiler fra slutningen af forrige årtusinde.

Og det bliver såmænd ikke anderledes af at lære den nærmere at kende. Logan har ambitioner om at løse sin opgave billigst muligt – ikke mere.

Laureate

På den anden side: Renault har sendt en ladning multimediesystemer til det gamle østblokland for at dæmme lidt op for tidsforskellen.

En tidsforskel man for alvor fornemmer, når man skimmer udstyrslisten. Læderstue til 7000 kroner og multimediesystemet Medianav med GPS-navigation og Bluetooth til 5000 er fine repræsentanter for overgangen.

Men vælg topmodellen Laureate med 90-hestes benzin- eller -dieselmotor til henholdsvis 80- eller 77.000 kroner plus moms. Og sæt dig så til rette i en blød stol med en kop kaffe og sæt krydser ud for alt det udstyr, du har lyst til at få monteret.

Prøv selv

For de penge får du en veludstyret pendlerbil med et snit-forbrug på 20 eller 26,3 km/l afhængigt af om du vælger den ene eller den anden motor. Smid for eksempel 5000 kroner efter den til metallak og multimediesystemet Medianav, og du er godt dækket ind.

Aircon og fartpilot er med i prisen her.

Men uanset hvor meget udstyr, du efterfylder, så slipper man ikke af med den billigbil-fornemmelse, som importøren indledningsvist ikke forsøgte at løbe fra. Den er standard og ufravigelig.

Men køreoplevelsen fejler bestemt ikke noget. Bortset fra den billige lyd kører den fuldstændigt som en Renault.

 

 

Dacia Logan MCV 1,5 dCi Ambiance Van:
Motor: 1461 cm, R4 turbodiesel
Ydelse: 75 hk / 200 Nm
0-100 km/t: 14,6 sekunder
Topfart: 161 km/t
CO2: 99 g/km
Forbrug: 26,3 km/l
Pris: 71.272 kroner plus moms (17.818)
Billigste: 66.999 kroner plus moms (13.116)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *