• Crafter er en stor basse. Alligevel er luftmodstanden den samme som en Subaru Forester.

  • Designet ligner lillebror Transporter, og det er bevidst - man vil gerne trække på den populære lillebros genkendelseskraft.

  • Skal man have noget gjort ordentligt, må man gøre det selv. VW har begået et fedt interiør i den nye Crafter. Tjek lige kopholderne med aflægningsplads ude ved vinduerne

Crafter – VW’s svar på alt

Volkswagens nye Crafter kan fås med enten forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk, tre forskellige længder, tre højder og alt det sikkerhedsudstyr, du kan drømme om

Her gik vi og forventede, at Volkswagens kommende Crafter ville blive en kopi af Transporter med forhøjet tag. Og så tog de bare røven på os – næsten. Den nye Crafter er nemlig en helt ny model, som både byder på forhøjet sikkerhed og – størrelsen taget i betragtning  en meget lav vindmodstand.

Ny VW Crafter bliver en Transporter-klon

Fordi Crafter er den første i sin klasse, som får elektromekanisk styretøj i stedet for hydraulisk styretøj, er der mulighed for langt flere aktive sikkerhedssystemer. Det gælder både ESC med trailer stabilitet, så en trailer i ubalance bremses ned automatisk. Adaptiv fartpilot, som automatisk holder afstand til den forankørende bil og bremser, hvis det bliver nødvendigt, er også på programmet. Sidst, men ikke mindst har Volkswagen udviklet et system, der kompenserer for pludselige vindstød fra siden, på samme måde som Mercedes har det på deres Sprinter.

Ny motor

Den nye Crafter skulle gerne kunne tiltale alle. Den kommer i tre forskellige længder, som kan kombineres med tre forskellige tag-højder, og det er kun et spørgsmål om du er til forhjulstræk, firehjulstræk eller baghjulstræk, når du skal vælge din bil – Crafter kan det hele.

Til gengæld får den store bil kun én motor, som dog er helt nydesignet, siger Volkswagen. De kalder den selv for EA 288Nutz, som står for Nutzfahrzeuge. Motoren fås med enten 102 hk, 122 hk, 140 hk eller 177 hk – men så har den nyudviklede motor også to turboer. Volkswagen lover, at den nye Crafter får det laveste forbrug i sin klasse.

Glat og stille

Selvom Crafter er helt ny, ligner designet noget, vi har set før. Ganske vidst adskiller Crafter sig fra konkurrenterne ved at have et meget vindglat design med en Cd-værdi på kun 0,33, som svarer til en Subaru Forester eller en Peugeot 206.

Det giver et laver støjniveau og bedre forbrug. Men visuelt er det svært at adskille Crafter fra den nye Transporter. Det er der en helt bevidst grund til, forklarer Volkswagen.
Målet er at skabe en stærk sammenhæng til den populære lillebror.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *