• Med alle sejl sat er den nye Crafter uovervindelig i den tunge klasse

  • Den store multiskærm bliver til en todelt overvågningsmonitor under bakning. Det fungerer rigtigt godt

  • Husk nu at få den med krog til Trailer Assist, så du kan prøve at blive trukket af din egen trailer

  • Cyklistspejle er stadig det bedste redskab mod den blinde vinkel

  • Det er irriterende at få sådan en reklamebil som testbil, men det er svært at argumentere mod budskaberne

  • Ni størrelser og en meget lav læssehøjde er kodeordene i varerummet

  • At de endnu ikke har fundet ud af at gøre lofthylden til et skab er ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt svært at forstå

  • Indvendigt er der stort set intet tilbage af den gamle Crafter. Den er ganske enkelt blevet mere Volkswagen

  • Velkommen, siger Crafter. Som en anden Ford Transit lægger Crafter ud med en kopholder lige inden for døren

Crafter – et suverænt stykke værktøj

VW's første hjemmebyggede Crafter er i den mest basale version en af de bedste varebiler i den tunge klasse. Med alt tilgængeligt ekstraudstyr er den i en liga for sig

Og vinderen er: VW Crafter! Så nemt er det at overskue hele Europas udvalg af varebiler og bedømme det ud fra de normer, vi opstiller her på Altomvarebiler.dk.

Eller rettere: Hvis du fylder alle de livreddende, forsikringsbesparende og komfortbefordrende optioner, du kan købe til Crafter, så vipper den al konkurrence af pinden med et fingerknips.

Inspireret af Ford

I en uge havde vi den nye Crafter til test. En top-udstyret version med den stærkeste motor og støjdæmpende gulv- og sidebeklædning i varerummet. Og for hver dag gjorde den det mere og mere klart, at Volkswagen har udviklet den første hjemmebyggede Crafter til at gå forrest blandt varebiler.

Den slår nok ikke Ford Transit på indretningen. Men måske har tyskerne ladet sig inspirere af Fords åbenlyse flirt med deres egne personbilers instrumentbord. For resultatet er iøjnefaldende og virkeligt velfungerende.

En helt anden sludder

For lad der ikke være nogen tvivl om, at VW Crafter løser alle de praktiske opgaver mindst lige så godt som alle andre i klassen. Det er jo for pokker bare et spørgsmål om at kunne transportere varer, stumper, værktøj og en mand eller to fra A til B. Den disciplin har været på programmet i de sidste 100 år, og i de sidste 50 er der ikke sket det store på området.

Men kæmpe skydedøre, bagdøre, der åbner helt rundt, op til 2,2 meter loftshøjde, tre længder, tre højder og plads til seks europaller sømmer med usvigelig sikkerhed fast, at Volkswagen har styr på det helt basale i store varebiler.

En bastion er faldet

Men ser man på måden, opgaven bliver løst på; pålideligheden, sikkerheden, komforten, brændstofforbruget, forureningsgraden, ja så er det straks en helt anden sludder. Den almindelige udvikling har aldrig bevæget sig hurtigere, end den gør nu. Og meget af det handler om nyheder og opgraderinger af det digitale sikkerheds- og komfortudstyr, der nærmest dagligt kommer flyvende i hovedet på os.

Og i kabinen oplever man en stilhed, der bare hører til i en stor personbil. Her må man bare konstatere, at endnu en bastion på vejen mod den personbilsagtige transportoplevelse er faldet. Og kombineret med den elektromekaniske styrings ulidelige lethed, gode kopholdere og et fedt multimedie-system, er Crafter bare en fed arbejdsplads.

Trailer trækker bilen

Mest påfaldende er dog Volkswagens Trailer Assist, som de nærmest har monopol på. Som du kan se i videoen fra præsentationen i Andalusien sidste år, styrer du det ved hjælp af spejlindstillingen, når Trailer Assist er koblet til. Og når du bruger det, føles det fuldstændigt som om, traileren trækker bilen efter sig. Så effektivt er det.

Det sparer masser af tid i en snørklet hverdag med trailer, det sparer dig med garanti også for en masse skrammer på både bil og stolthed. Og så er det et slående eksempel på, hvordan digital teknologi, når de forskellige systemer kobles sammen, kan lette hverdagens opgaver, samtidigt med at den lægger på redskabets værdi og ejerglæde.

Optimalt overblik

Kører du for tæt på forhindringer langs siden, når du for eksempel manøvrerer rundt på en byggeplads, sørger sensorer for at advare dig før, skaden sker. De fleste ærlige varebilsførere med nogle år på bagen kender de forbandede lange ridser på panelerne under skydedøren, når der har ligger en stor sten på jorden eller måske en nævenyttigt høj kantsten på en P-plads.

Den faktor eliminerer Crafter med sidebeskyttelse, så du får løftet en smule af presset under de snævre manøvrer. Dertil kommer et rigtigt godt bakkamera, baksensorer og et almindeligt godt overblik fra førersædet, der er placeret højt og langt fremme for at give optimalt udnyttelse af den store frontrude.

Forbeholdet

AEB, automatisk nødbremse eller som Volkswagen kalder det: City Emergency Brake, er ekstraudstyr til 2.200 plus moms, hvis du køber det alene, men det findes også i et par af de udstyrspakker, man kan tilvælge.

Og så er vi tilbage ved forbeholdet fra første afsnit. VW Crafter er i sig selv ikke nogen billig varebil, selv om leasing-modeller i et utal af afskygninger jævner forskellene lidt ud på den månedlige udgift. Men for at komme helt op i de svimlende højder, Crafter kan nå med alle sejl sat, skal der sættes mange krydser på smørrebrødssedlen.

Sensationelle særtilfælde

Dels er der sikkerhedsudstyret, som sælgerne kun i helt sensationelle særtilfælde lykkes med at prakke kunderne på. Og det er en skam, for det er her, Crafter for alvor har muligheden for at brillere. Og dels er der komfortudstyret, der er et helt kapitel for sig.

Det kan godt blive lidt smerteligt for en påholdende mester, hvis han får øje på den samlede pris, før han sender papirerne afsted til leasingselskabet. Men så er spørgsmålet, hvilken pris han vil sætte på sine medarbejderes sikkerhed og arbejdsglæde ved at have et helt suverænt stykke værktøj.

Suverænt stykke værktøj

Konklusionen er, at VW Crafter i basisversionerne kører lige op med Ford Transit som markedets bedste i klassen lige nu. En komfortabel og overskuelig køreoplevelse, der kun overgås af de bedste personbiler.

Og med Trailer Assist, sidebeskyttelse, bakkamera, ja, selv aircon i varerummet, hvis det skulle være, er der bare så mange måder at forbedre den på, at du har alle muligheder for at gøre den til et helt suverænt stykke værktøj.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *