Muskuløse pick-up biler er still going strong

USA’s bilgiganter opdaterer deres storkalibrede pick-up modeller med ny teknologi

En rigtig cowboy skal ikke bare have en rap ganger, men også en fed truck, og dén slags laves stadig ”over there“ trods stadigt skrappere miljøkrav og bekymrende tøndepriser på råolie. En mega-fed truck er f.eks. en Shelby-trimmet 575 hk-udgave af pick-up markedets bestseller Ford F-150, men denne er på ingen måde alene i vognparken af 4-hjulede monstre.
General Motors og Chrysler-selskabet Dodge har gedigne modtræk til F-150 SVT Raptor, dels Chevrolet Silverado LTZ og Z71 samt GMC Sierra Denali og dels Dodge Ram 1500 57 Hemi Sport. Det samme gælder GM’s japanske konkurrent Toyota, som med den store Tundra kører med i kappestriden om de nordamerikanske truck-køberes gunst.
Med dagens miljøkrav og brændstofpriser in mente kunne man forledes til at tro, at den slags maskiner forlængst var blevet til afsluttede bilhistoriske kapitler, men det er ingenlunde tilfældet.
Fords SVT Raptor udgave af pick-up modellen F-150 er således en af de mest populære, og det er ikke bare en solid køremaskine med dobbeltkabine og lad, det er en muskelbil, der kan måle sig med mange sportsvogne – det gælder både SVT Raptor Special Edition og FR Raptor XT versionerne.
I stedet for den sædvanlige V8’er på 5,5 liter er den med en V8’er på 6,2 liter god for 411 hk og 588 Nm, og med en 6-trins elektronisk gearkasse leverer den et ryk til 100 km/t på 7,1 sek. Selvom den er bygget til et slidsomt arbejdsliv, mangler den ikke noget i komfortudstyr og tekniske raffinementer. Den nye Raptor-generation ventes på gaden i løbet af efteråret.

Tre EcoBoost-motorer

General Motors har taget udfordringen op og besvaret Fords succes med fuldvoksne muskelbiler – Chevrolet Silverado og GMC Sierra – baseret på tre nyudviklede EcoBoost-motorer med variabel cylinderkapacitet, ventilregulering og brændstoftilførsel – og med kraftoverskud til at trække op til godt 5,4 ton.
Med variabel cylinderkapacitet menes, at EcoBoost-motorerne bruger deres slagvolumen efter behov, de kan således de nøjes med køre på halvdelen af cylindrene, når det er tilstrækkeligt for at holde bilen i fart.
– Man kører man ikke med sekundær teknologi i en truck fra GM eller GMC. Tværtimod kører man med nogle af verdens mest avancerede drivlinier, understreger Jordan Lee, som er ansvarlig for udviklingen af såkaldte small block-motorer til GM’s truck-program.
Ifølge foreløbige data leverer de nye modeller Silvarado 1500 og GMC Sierra 1500 Denali med EcoBoost V-motorerne mere trækkraft og lavere brændstofforbrug end forgængerne. Den største V8-motor er på 6,2 liter og yder 420 hk og 610 Nm.
En lidt mindre variant af V8’eren er på 5,3 liter – den mindste af de tre motorer er en V6’er på 4,3 liter – leverer med tilsvarende EcoBoost-teknologi 355 hk/520 Nm og vil efter sigende med 2-hjulstræk kunne klare et gennemsnit på lige under 10 km/l på motorvej. Ved bykørsel forventes en ydelse 6,8 km/l.
I USA anses forbrugstal på det niveau måske for at være et bemærkelsesværdigt fremskridt, men det kan næppe betgnes som et godt oplæg til eventuel eksportsucces i Europa.
Hvis de tre bilgiganter i Detroit med trucks af den art sigter på europæiske pick-up købere, har de respektive koncernledelser brug for et seriøst wake up call.

100 km/t på 6,9 sekunder

Chrysler-gruppen, som i dag kontrolleres af Fiat, har fulgt Ford og GM til dørs med kraftfulde udgaver af den store Dodge Ram-truck. Eksempelvis er en Ram 1500 SLT med en 305 hk Pentastar V6-motor på 3,6 liter nærmest som at køre i en Chrysler 300 med lad.
Vel batter den ydelse ikke meget i forhold til Fords heftige F-150 SVT Raptor, men så kan Dodge mønstre med den hidsige Ram 1500 57 Hemi Sports 395 hk og 552 Nm, hvilket er rigeligt til at ekspedere jumbo-trucken op til 100 km/t mærket i løbet af 6,9 sek. Tag den Ford!
Toyota forsøger at matche de tre store med dels pick-up modellen Tacome og dels den store Tundra med en 5,7 liter V8’er med 831 hk eller en 4,6 liter V8’er på 310 hk. Bilerne giver kraft nok til at trække op til 4,9 tons på krogen og tilstrækkeligt til at trække sorte striber på asfalten i søvnige midtvestlige landsbygader.
Verden er i forandring, men ”over there“ råder en stædig opfattelse af mantraet: ”nothing compares to cubic“.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *