• Når oplysninger om trafikken på din rute sendes direkte til bilen, slipper du for at sidde og fedte med dem på din telefon. Men de bliver også sendt en mobil-app, så du får dem, før du starter

  • Continental har også lavet et Smart Watch, der blandt andet kan fungere som din bilnøgle

  • Et eksempel på en avanceret 3D-løsning er Continentals Surround View, hvor sensorer aflæser omgivelserne hele vejen rundt om bilen og dermed hjælper til yderligere at reducere risikoen for uheld. Systemet findes også til lastbiler og varevogne, hvor det kaldes ProViu og forhandles i Danmark til eftermontering

  • Administrerende direktør i Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen

Continental forbinder bilen med skyen

Computere, tablets og mobiltelefoner er allerede forbundet til skyen. Nu kommer turen til vores biler. Næste generation af Continental sensor eHorizon gør din bil endnu mere intelligent, sikker og effektiv

Ved at sende informationer direkte til bilen skal føreren træffe færre beslutninger og kan koncentrere sig om kørslen. Samtidigt er det langt mere sikkert at få sine informationer gennem bilens eget info-system, end det er at bruge tablets og telefoner under kørslen.

For eksempel når der er vejarbejde, skybrud og pludselige kødannelser på din rute.

Udviklingen inden for avanceret teknologi i biler tager for alvor fart i disse år. Tyske Continental har udviklet en stribe avancerede løsninger til biler med henblik på at øge trafiksikkerheden og biløkonomien.

Bilen snakker med skyen

Vi har allerede koblet vores telefoner og andre mobile computere op til vores biler, så hvorfor ikke koble det direkte til bilen, så bilen aktivt kan bruge disse oplysninger via sin egen computer.

Pakkepost direkte til bagagerummet i din Audi

En af Continentals seneste opfindelser er et IT-system, der konstant udveksler data mellem bilen og skyen. Aktuelle informationer om vejr, trafik og vejarbejde lægges løbende ind på et kort, så føreren kan se dem. Samtidigt gøres disse data tilgængelige for bilens elektroniske udstyr, der ved at sende informationer til motor og transmission hjælper med at gøre kørslen så brændstoføkonomisk og sikker som muligt.

Radare og lasere

– Systemet kaldes eHorizon, og det er endnu et skridt frem mod automatisk kørsel, hvor bilen selv kontrollerer en stadigt større del af kørslen. eHorizon er ikke tilgængelig til eftermontering, men forventes som mulighed i en række nye bilmodeller i de kommende år, fortæller administrerende direktør i Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.

Trafik uden uheld

Men allerede nu hjælper kameraer, radarer og laserteknologi med at aflæse omgivelserne foran og bag ved bilen både inden for personvogne og erhvervskøretøjer. Et eksempel på en avanceret 3D-løsning er Continentals Surround View, hvor sensorer aflæser omgivelserne hele vejen rundt om bilen og dermed hjælper til yderligere at reducere risikoen for uheld.

Ørkenracer fra Shelby

Continentals mål med de teknologiske fremskridt er en biltrafik uden uheld. Både eHorizon og Surround View er løsninger, der understøtter dette mål, understreger Georg Nielsen.

Smartphones styrer bilen

Continental satser også på anvendelsen af smartphones og smartwatches i forbindelse med bilisternes overvågning og kontrol med forskellige funktioner på bilen. På seneste bilshow i Las Vegas demonstrerede Continental, hvordan en app kan gøre dit Smart Watch til din bilnøgle, ligesom koncernen har udviklet apps til kontrol af lufttryk og måling af batteriets kapacitet. Alt sammen features, der gør det lettere at være bilist, og som bidrager til at øge trafiksikkerheden, fordi elektronikken tidligt kan advare om fejl – ofte før de begynder at udgøre en fare.

Milliarder i ny teknologi

Netop slutbrugernes, lovgivernes og bilfabrikanternes efterspørgsel på mere og mere elektronik til at gøre kørslen nemmere og sikrere får Continental-koncernen til at tro på markant vækst frem mod 2020.

Da 2014-regnskabet med et salg på 37,5 milliarder euro blev offentliggjort i marts, sagde koncernchef Elmar Degenhart, at Continentals mål er en omsætning på den anden side af 50 milliarder euro i 2020. En vækst, der især vil være drevet af behovet for mere elektronik og software i de nye biler.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *