• Michael Mikkelsen kører rundt og lader sine batterier op under kørslen, mens batteribanken lader sig selv op til dagens hårde opgaver

  • Den store vinkelsliber måtte skiftes ud med en mindre strømkrævende for at få det hele til at spille. Det er dog ikke den, Michael bruger på billedet

  • Den rene luksus. Nu behøver Michael ikke at lade batterier op om natten. De er altid klar

  • Kun benzindunken står stadig på ladet, hvor generatoren stod før

  • Her står LPS'en og passer sig selv. Den bliver ladet under kørslen og holder Michael med strøm under arbejdet

Clayton Power – batteribank mod generator

Michael Mikkelsen fra Ishøj hegn har skiftet vinkelsliberen ud, fordi hans nye LPS fra Clayton Power ikke kunne trække den gamle. Resten er et rent mirakel

Da Altomvarebiler.dk udloddede en LPS (Lithium Power Supply) fra Clayton Power for en måned siden, var der rigtigt mange af jer, der rykkede hurtigt ud med argumenter for, at netop I skulle vinde konkurrencen om evigt eje på betingelse af, at I testede den til siden.

Stort set alle har på ét eller andet tidspunkt i løbet af arbejdsdagen behov for at kunne lade batterierne til håndværktøjet op. Men kun en enkelt var udstyret med en generator for at dække det daglige energibehov.

Uoverkommelig opgave

Det ville være fedt, hvis alle kunne vinde, men vi måtte skære ind til benet og finde en vinder. Det blev Michael Mikkelsen fra Ishøj Hegn A/S, der kører rundt i det storkøbenhavnske og sætter hegn op. Han bruger rigtigt meget elværktøj; noget af det så strømkrævende, at batteriværktøj ikke rækker.

Med en generator til de strømkrævende opgaver larmede han sig gennem dagen, men meget tydede på, at selv det lille kraftværk fra Clayton Power ville komme på en uoverkommelig opgave i kløerne på Ishøj Hegn.

Ud med generatoren

Han besluttede sig for at gøre det ordentligt, så han startede med at skille sig af med generatoren og køre ren el. LPS’en blev monteret under passagersædet, som du måske læste om i den første artikel. Dermed blev der frigjort plads på ladet, som generatoren havde optaget.

– Før skulle jeg jo både lade mine batterier til værktøjet op hjemmefra og bruge generatoren på pladsen. Nu slipper jeg for at lade dem op hjemmefra og høre på den gamle generator. Den larmer jo en del, og den fylder meget på ladet, så der er også kommet mere plads på ladet.

Som en stikkontakt

Fordelen med LPS’en er, at den både omformer bilens 12 volt til 230 volt, så man kan lade sine helt almindelige batterier op på vejen. Du kan også vælge at trække strømmen fra LPS’en batteri. I praksis fungerer det sådan, at du har et multistik monteret i bilen, og det fungerer fuldstændigt som en stikkontakt hjemme på værkstedet.

Den lader sig selv op på under kørslen, men du kan også vælge at lade det op hjemmefra. Den sidste mulighed har Michael Mikkelsen ikke haft behov for. Der har været strøm nok til både batteriværktøj og de mere strømkrævende opgaver, som har suget direkte fra LPS’en.

Effektivisere værkstøjskassen

Men allerede på den første opgave skulle det vise sig, at LPS’en ikke helt magtede opgaven. Netop de mere strømkrævende opgaver var ved at tage livet af LPS’en.

– Det er ikke fordi, problemet er stort. LPS’en kan jo kun trække 1500 Watt, og min store vinkelsliber skal have noget mere at gøre godt med. Så nu har jeg købt en anden til de store opgaver, så det er bare et spørgsmål om at effektivisere sin værktøjskasse, siger Michael Mikkelsen.

Den står bare og lader

Energi kommer jo ikke af sig selv. Hvis du skal tanke strøm fra generatoren til både værktøj og batteribank, skal det jo komme et sted fra, og bilens generator arbejder jo ikke gratis. Desuden vil den også belastes af byrden.

– Selvfølgelig skal den lades op, men det er ikke noget, jeg har lagt mærke til på brændstofforbruget. I det hele taget har jeg ikke lagt mærke til den i det daglige ud over, at jeg ikke skal tænke på at lade noget som helst op hjemmefra. Det står bare og lader på passagersædet, siger den hårdtarbejdende hegnmontør.

Ujævn strøm

Og herfra har testen været den rene leg. Michael Mikkelsen har intet negativt at sige om den i forhold til sit daglige behov.

– Det hele er jo gjort meget nemmere for mig. Man kan ikke lade et almindeligt batteri op med en generator, for strømmen er for ujævn. Nu kan jeg lade mine batterier op på vejen.

Boostfunktion

Om økonomien i den kan man sige, at de 16.000 plus moms, en Clayton Power LPS koster, er rundt regnet fire gange så meget, som en lille generator koster.

– Men på sigt tror jeg nu nok, den skal tjene sig hjem. Der er ikke noget ved den, der har irriteret mig. Jeg har kun oplevet fordele ved den i forhold til generatoren. En dag kunne bilen ikke starte, fordi den havde brugt al strømmen i weekenden. Så slog den lige boost-funktionen til på LPS’en, så den kunne starte bilen. Det er jo smart.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *