• Der er meget DS5 over den nye premium Citroën SUV, men DS6WR er et par numre større

Citroën SUV til nyrige kinesere

Det her er den nye Citroën SUV DS 6WR. Den er tegnet i Paris, bygget i Kina og præsenteres senere på ugen på den internationale biludstilling – i Beijing

At den nye Citroën SUV præsenteres først i Kina er ingen tilfældighed. Citroën satser stort på det kinesiske marked, hvor DS er et selvstændigt mærke og foreløbigt sælges fra 56 dedikerede butikker.

DS 6WR er Citroëns første SUV i DS-programmet og er en afart af konceptbilen Wild Rubis, som var første forsigtige forsøg på at overføre de karakteristiske DS-modellers glamourøse design og indretning til en hårdfør SUV.

For også Citroën må jo ride med på den internationale SUV-bølge, der er skyllet ind over de fleste af klodens bilmarkeder.

Kommer nok

Kina er et af de mest oversvømmede, og det er selvfølgelig derfor, Citroën har valgt at bygge og præsentere DS 6 WR netop der. Rent faktisk er der ingen umiddelbare planer om at indføre den i andre egne af verden. Men mon ikke det kommer.

Fra Paris til Kina

Et pudsigt paradoks med den nyrige kinesiske købekraft er, at intet kinesisk er godt nok. Det er kun arbejderklassen, der køber og kører kinesisk. Derfor er udenlandske virksomheder, der slår sig ned i Kina for at undgå kinesiske importregler samtidigt nødsaget til at slå hårdt på det udenlandske ophav.

Læg mærke til følgende ordlyd i Citroën pressemeddelelse:

’DS 6WR er udviklet i Paris som ”hovedstad” for luksus og mode…’

Et hjul i hvert hjørne

Fornylig præsenterede de DS5 LS på det kinesiske marked, og DS 6WR er et nyt kapitel i udviklingen af Citroëns premium brandede DS-mærke i Kina og i resten af verden.

DS 6WRs formgivning skal kombinere de kraftfulde linjer i en SUV med DS-modellernes elegante design.

Den er 4,55 meter lang, 1,86 meter bred og 1,61 meter høj, og akselafstanden er 2,73 meter. Placeringen af de store 19 tommer hjul helt ude i hjørnerne signalerer dynamiske køreegenskaber.

Turbo-motorer

Under hjelmen kan kineserne vælge mellem to udgaver af den fyrige 1,6 THP-motor: e-THP med 160 hk og THP med 200 hk, som begge arbejder sammen med et 6-trins automatgear, som kun overfører kræfterne til forhjulene.

Bentley

Fronten på DS 6WR er udformet som den nye DS-front, der blev introduceret med DS 5LS. Den kaldes ”DS Wings”, hvor to vinger i krom danner et bånd mellem kølergitteret og forlygterne.

Dobbeltstraf for fartsyndere ved vejarbejde

Mercedes-Benz GLA i gult til 255.000 kr.

Det er tydeligt, at Citroën med de to seneste DS-skud i bøssen stræber efter parkeringspladser lidt tættere på hovedindgangen foran de fine hoteller og ved røde løber-arrangementer.

Bentley er et af de forbilleder, der falder lige for, når man tænker på, hvor inspirationen mon er kommet fra.

Højeste prioritet

Kina er i dag både det største bilmarked i verden og det land, hvor der produceres flest biler. Kina har også den højeste vækstrate i salget af premium-modeller, og derfor har Kina fået højeste prioritet for udviklingen af DS-mærket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *