• Citroën E-Mehari er en nyfrtolkning med elmotor af en af Citroëns klassiske og skøre modeller.

  • Den nye Mehari har et interiør, der kan tåle at blive skyllet med en haveslange.

Citroën sætter strøm til skør kugle

Citroën har netop introduceret en nyfortolkning af den specielle model Mehari – men denne gang som elbil

På et tidspunkt hvor vores visionære regering har trukket stikket helt bogstaveligt på elbilen herhjemme, kan det virke ærgerligt, at Citroën nu viser de første billeder af en elektrisk nyfortolkning af en af deres mest franske kreationer – Mehari.

Den originale Méhari var baseret på en Citroën 2CV og lidt af en skør kugle. Karrosseriet var nemlig uden tag og bygget i plastik, og er siden blevet lidt af en legende, fordi den på trods af kun forhjulstræk var ganske terrængående. Om den nye model, som er døbt E-Mehari også bliver det, vil tiden vise, men Citroën har ikke sparet på referancerne til den originale mode.

Citroën vil bygge klassisk skørhed

E-Mehari har kaleche, som kan tages af, og som lukkes ved hjælp af et særligt system i siderne, øget frihøjde som passer perfekt til strandturen, og for at gøre det endnu nemmere, kan bilen skylles af både ud- og indvendigt med en vandslange. Vigtigste lighedspunkt er dog, at E-Meharis karrosseri i er lavet i thermo-støbt plastmateriale, som ikke kan ruste, og hvor malingen ikke skal vedligeholdes. Og ligesom på C4 Cactus kan karrosseriet modstå mindre skrammer på grund af en bløde overflade.

Helt elektrisk

Modsat den originale model, der havde en 600 kubik stor benzinmotor, har E-Mehari, som navnet antyder, en elmotor. Batterierne er af typen LMP (Lithium-Metal-Polymer) som giver god rækkevidde. Det er tørbatterier, og de har den fordel, at de ikke er følsomme over for høje temperaturer. Rækkevidden ved bykørsel er op til 200 km, men du skal ikke forvente at kunne hurtiglade den, for en fuld opladning med 16 A tager otte timer.

Citroën Méhari fylder 45

Motoren producerer 67 hk, så topfarten er på meget afslappede 110 km/t, men det er stadig hurtigere end originalen. Citroën oplyser desværre ikke, hvor meget den nye model vejer, men at den måler 381 cm, som er knap ti cm kortere end en almindelig Citroën C3.

Modellen bliver formentlig lanceret allerede til næste forår – og hvis ikke regeringen ændrer på registreringsafgifterne for elbiler, så kan det være Citroën sælger E-Mehari som van i fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *