• På trods af sin ringe længde er Citroen Jumpy større og rummeligere end alle andre i klassen

  • Læg mærke til, hvor god plads der er til at finde den helt rigtige siddestilling i førersædet

  • Skydedøren rager næsten ud over bagenden for at give den samme døråbning som i de to større modeller

  • Alle motorer er Euro6-motorer, så du skal huske at efterfylde AdBlue for hver 15-20.000 km

  • Og så en helt anden detalje. Den testede 1.6 HDI med 95 hk har en decideret modvilje mod at bruge dieselolie

  • Varerummet er 25 cm kortere end i Berlingo L2, men der er plads til 900 liter mere

  • Den kompakte fornemmelse er intakt i kabinen, men der er masser af plads

  • Der er næsten ikke noget udhæng på Jumpy L1. Det giver den et helt andet udseende

  • Akselsafstanden er under tre meter, hvilket har en stor del af æren for L1'erens smidighed i bytrafikken

  • Den rummelige kabine har masser af plads til en termokande. Det er godt, for der er ikke plads til store kopper i holderne

Citroen Jumpy L1 er ny minimester

En forkortet udgave af en one-tonner er ganske enkelt en genistreg i verdensklasse. Citroen Jumpy parallelparkerer som en champ

Hvis du skal bruge en fiks lille varebil til dine jobs i byerne og overvejer en Nemo eller en Berlingo, så overvej lige, om en Citroen Jumpy kunne være løsningen. Som vi har skrevet før, har PSA valgt at snitte 35 cm af den gamle Jumpy og bygge en super kompakt version på kun 4,60 meter.

Altomvarebiler.dk har tilbragt en uges tid i selskab med den lille bamse, og vi kan lige så godt smide håndklædet i ringet med det samme og overgive os. Det er en fabelagtig idé.

Ud af boksen

Skal man opnå noget her i tilværelsen, må man tænke ud af boksen. Det er sådan noget, skolelærere og ambitiøse forældre render rundt og fyrer af. Men hvis du spørger dem, hvad det betyder, så får du ét eller andet ukonkret sludder om at tænke utraditionelt.

Nu kan de give et eksempel. At tænke ud af boksen er det, PSA og Toyota gjorde, da de byggede Citroen Jumpy og Peugeot Expert og Toyota Proace i en kort version og konkurrerede med de små varebiler på egne præmisser i stedet for på de traditionelle.

Caddy og Connect

Mini-Jumpy udkonkurrerer med ét slag hele klassen af små varebiler, hvor selvfølgelig Berlingo huserer, men hvor også VW Caddy og Ford Transit Connect brillerer.

Samtidigt parallelparkerer den røven ud af bukserne på alle andre i one-ton klassen.

Forkortet akselsafstand

For køreegenskaberne og smidigheden er løftet til nye højder ved hjælp af en forkortet akselafstand på 290 cm, som ikke er meget længere end en stor personbil.

Det gør parkering i en bås til noget, der minder om at placere en Lego-klods med seks knopper. Der er kun én måde at montere den på, og den gør det næsten af sig selv.

Mirrorlink og Car Play

Og skulle du være lidt utryg ved parkeringssensoren, kan du tilvælge en ProffLine pakke med bakkamera. Det indeholder desuden en 7-tommers touchskærm ned Mirrorlink og Apple Car Play, Bluetooth, tågeforlygter og hele tre styk 12-volts udtag.

Overskueligheden er selvfølgelig ikke mere imponerende end i de længere versioner, men baksensor i N2-versionen er et godt værktøj, når den skal sniges ind mellem Nørrebros Up’er og Aygo’er.

Som en champ

Også højden har de snittet lidt af, så den nu er nede på 1,90 meter. Det er fire centimeter lavere end tidligere, og det er det samme for L2, som er identisk med den gamle L1 på 4,95 meter. Den lange er stadig lidt højere.

Finten er, at den lavere model skal kunne manøvreres ned i P-kældre uden at skrabe på betondragere og overliggere. Vi har både parallel- og kælderparkeret i den nye mini-Jumpy, og den klarer begge opgaver som en champ.

Større tværsnit

Den mest iøjnefaldende sammenligning er selvfølgelig Citroens egen Berlingo van L2, der er ni cm smallere end Jumpy og faktisk tre cm længere. Alligevel giver Jumpys større tværsnit et varerum på 4,6 kubikmeter mod Berlingos 3,7.

Det understreger jo bare, hvor kompakt den nye storebror er. For gulvet i varerummet er med sine 3,0 meter hele 32 cm kortere end den lange Berlingos.

30 cm større chance

Så når hele forretningen bag skillevæggen er målt op, er der næsten 30 cm mere at gøre godt med til motorrum og fører.
Og her kommer vi til en ny kampafgørende forskel – som man siger.

Førerpladsen er så rummelig, at der er plads til både ben og ryglæn. Er du normal til lang af proportioner, er der 30 cm større chance for at finde en stilling, der passer, uden at hverken ryglæn eller sæde skal ud i yderpositionerne.

En klasse for sig

Alt i alt er Jumpy L1 bare i en klasse for sig i to forskellige klasser. Dels i one-ton klassen, som den stammer fra. Nu endda med en nyttelast på op til1,4 ton. Men også i – skal vi kalde den half-ton klassen – hvor den sætter sin egen staldkammerat Berlingo noget så eftertrykkeligt til vægs.

Når al denne leflen for den kompakte nyhed er overstået, kommer vi til prisen. Her kommer den til kort med en indgangspris på 158.000 plus moms. Men på leasingydelsen lægger den fra land på 1.995 om måneden, så virkeligheden er kun et par hundrede spir om måneden for meget bedre plads både for og bag, et voldsomt spring fremad i komfort og så hofdisciplinen parkering i byer.

Toyota vinder mest

Når man hertil lægger, at den nye Citroen Jumpy er bygget på den nye EMP2 platform, der giver bedre køre- og styreegenskaber og lavere støjniveau i kabinen, er der ingen tvivl om, at PSA og Toyota med den nye Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Toyota Proace har fat i noget helt rigtigt og ekstremt konkurrencedygtigt.

Faktisk er det påfaldende, at netop Toyota ser ud til at få det største udbytte af den lille ny mellemklasse, for som de eneste har de ikke nogen små varebiler, den skal konkurrere med. Hos franskmændene vil en vis grad af kannibalisering være uundgåeligt.

Tomme hylder

Toyota kalder det et fælles projekt, mens PSA nedtoner den japanske indflydelse til en fransk udvikling med Toyota som samarbejdspartner. Ingen af dem vil ud med, hvor ideen til den kompakte version kommer fra, men det ser unægteligt ud til, at Toyota står bedst med den lille ny kva flest tomme hylder i deres varebilsstald.

Vi vender snarest tilbage med en test af én af de længere varianter.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *