• Ingen havde løftet et øjenbryn i 1995, hvis nogen havde placeret en Citroën Jumper anno 2015 på en byggeplads dengang. Den mangler ganske enkelt noget nutidig personlighed

  • Det ender i noget værre svineri, hvis du kører rundt med kørekaffen i det nedfældelige ryglæn. Kopholderne er mest til pynt og har næppe været en del af de fire millioner testkilometer, Jumper var igennem, før den blev lanceret

  • Aaaahhhh, oliefyr. Tak for det. Intet er så skønt som en lun og afrimet kabine på en sur og frostkold vintermorgen

  • Ergonomien fejler intet. Højdejusterbart førersæde med varme, armlæn og elektrisk styring af både sidespejle og cyklistspejle er standard i danske Citroën Jumper

  • Højt placerede baglygter sparer mange sure værkstedstimer til udskiftning af lygteglas

  • Forstærkede og med åbning op til 270 grader. Detaljer som bedre bagdørshængsler har der været fokus på. Det skal have en klapsalve, selv om det ikke just er kønt. Nogle ting skal bare virke godt og længe

  • Kabelbeskyttelse er en god ting, når dørene skal åbne 270 grader rundt og gøre det mange gange i mange år

  • 142 cm mellem skærmkasserne er klassens bedste varerumsmål. Det må Citroën og kompagnoner gerne videreføre til næste generation af den velfungerende med bedagede Jumper

Citroën Jumper – stor personlighed og slasket hår

Det ligger ellers ikke til franskmændene. Citroën Jumper er en aldeles glimrende varebil, der bare trænger bare til at gøre noget ved sig selv. Designet holder bare ikk

Sidste år kårede motorjournalisterne i Danmark Fiat Ducato til Årets Varebil 2015. Allerede den gang udtrykte vi her på Altomvarebiler.dk en undren over beslutning. Vi mener ganske enkelt, det svarer til at vende ryggen til fremskridtet.

For med i feltet den gang var varebiler med påfaldende større fokus på førerens komfort og moderne design. I spidsen stod den store Ford Transit som repræsentant for det ypperste inden for førerkomfort og moderne varebilsdesign.

Og til næste år kommer den nye Mercedes-Benz Sprinter, og Volkswagen gør det samme med Crafter, når de to går jo fra hinanden ved slutningen af indeværende samlebånd.

Plys og læder

En varebil er ikke ’personbilsagtig’. Hvorfor skulle den dog være det? I en verden med mere respekt for de mennesker, som hver dag tilbringer mange timer i disse samfundets røde blodlegemer, ville vi tale om ’varebilsagtig komfort’. Det ville være naturligt i så store og rummelige biler. Men nu er det ikke dem, der betaler regningerne og derfor heller ikke dem, der arbejder i plys- og læderklædte kontorer.

Men mindre kan nu også gøre det. Vi har testet Ducatos søster, Citroën Jumper, som i den grad er udtryk for en praktisk realitetssans uden de store hensyn til vanlige franske design-fjollerier. Her handler det om lavpraktisk anvendelighed.

Hvis Jumbo kunne tale

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

De kæmpe store sidespejle med cyklist- og fodgænger-opdager i vidvinkel med store, synlige blinklys indbygget fines ikke bedre.

Det samme gælder adgangen til varerummet med kæmpe skydedør og et glimrende udsyn godt suppleret af førnævnte sidespejle.

Op i fart og tryk på set

I testbilen lå den 130-hestes udgave af 2,2 HDi-motoren. En sand arbejdshest med et forbrug på op til 14,7 km/l ifølge fabrikkens egne tal. Den skal have lidt omdrejninger for at accelerere med læs på. Faktisk vil den helst over 2000 omdrejninger i minuttet, hvor de maksimale 320 Nm er til rådighed, for at arbejde rigtigt i denne nyeste udgave. Men når den først har fundet sin hastighed, og fartpiloten er aktiveret, skal der mere end almindeligt bakket dansk landskab til at få den til at pive. Så bare få den op i fart og tryk på ’set’, så er 14-1500 omdrejninger fint og med til at holde en virkeligt fin brændstoføkonomi.

Skandinavisk baljekaffe

Midten af instrumentbordet domineres af en dejligt stor touchskærm med Bluetooth til medier og telefon samt tripcomputer, som er en god hjælp til at finde sit mest brændstofeffektive kørselsmønster.

Lige under skræmen til højre for gearstangen finder man Jumpers eneste kopholder med plads til småkopper til sydeuropæisk espresso. Skandinavisk baljekaffe i halvliter-dunke er der ikke taget hensyn til, medmindre man nyder den i sine stillestående pauser.

Midterryglænet kan lægges ned, og bagpå finder man et par små fordybninger til kopper bagest og et fladt bord til madpakke og en klemme til at holde papirerne fast.

Det gør de meget bedre i instrumentbordet, hvor clip-boardet kan stå op, så man kan kaste et blik på det under kørslen.

En gang ude i fremtiden

Samlet set føles det som om, franskmændene har taget ladegreb på en ny generation af Jumper og dens søstre, Ducato og Boxer, som i den grad vil feje benene væk under konkurrenterne. En varebil med lækkert interiør, støjisoleret gulv og døre til gavn for indeklimaet og arbejdsglæden.

En gang ude i fremtiden.

Den Bluetooth-styrede software fejler intet, men pakken, den bliver præsenteret i, hører ikke til i 2015. Det kan gøres bedre, for det har vi set andre steder.

Skræl en C5

De har i hvert fald software, teknologi, motorer og den praktiske forståelse til at løfte dem ind i fremtiden. Nu mangler vi bare et par tommer støjisolering, tre-fire kopholdere, der kan holde på kopper og flasker under kørslen og et design, der kan begå sig i indeværende årtusinde.

De kunne for eksempel starte med at tage en snak med PSA’s personbils-ingeniører. De laver nogle fantastisk brugervenlige løsninger med overskuelige touch-skærme og info-displays, som ville passe glimrende i Jumper. Tag nu bare et kig på instrumentbordet i en Citroën C5.

Sæt i gang, venner.

 

Citroën Jumber 30 L1 H1 HDi 130 S&S:

Motor: 2198 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 130hk / 320Nm
CO2: 180 g/km
Forbrug: 14,7 km/l
Varerum: 8 kubikmeter
Pris: 195.585 kroner plus moms (37.853)
Pris fra: 148.990 kroner plus moms (29.381)

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *