• Citroën C4 Cactus er født med bløde, runde former

  • De stødabsorberende puder er en del af designet

  • Cactus ser bredere ud end den egentlig er

  • Interiøret er enkelt, men moderne med vægt på elektronik.

Citroen Cactus er både nøgtern og ultramoderne

Med sine bløde linjer uden false og alternative materialer i kabinen polariserer Citroen Cactus fremtidige kunder.

Citroen er tilbage med udfordrende design, der risikerer at dele kunderne i nord og syd, i enten eller. Sådan var det for en god del år siden og nu er det nye tider igen.
Citroen Cactus lander i et markedsafsnit, der egentlig ikke findes, idet den en mindre end C4 Picasso og større end C3 Picasso. Den er både lavere og smallere med sin højde på 148 cm og bredde på 173 cm. Længden er 416 cm til en akselafstand på 260 cm.

Lidt overraskende er Cactus ikke bygget på den nye EMP2 modulære platform, men på en forlænget udgave af samme platform som også Peugeot 208 står på. Bagagerummet oplyst til at rumme 358 liter og være godt tilpasset bagage. Med andre ord er rummet regulært i formen, hvilket lover godt for en eventuel varebil version.

Lavere vægt sat i højsædet

Tendensen til at spare vægt er tydelig i Citroen  Cactus, der vejer 200 kg mindre end C4 Picasso, selvfølgelig hjulpet af mindre dimensioner. Det åbner for motorer med mindre slagvolumen, men med kræfter nok til at give Cactus’en liv.

Motorudvalget er begrænset til en 1,2 liter trecylindret med 82 hk eller 110 hk anhængigt om den har turbo eller ej. Den anden diesel er en 1,6 firecylindret med 92 hk eller 112 hk, igen med eller uden turboladning. Benzinfronten skulle være dækket en 1,6 liter med 120 hk.

Airbags i loftet

De bløde, runde former er et plus for sikkerheden over for cyklister og forgængere, der skulle være så uheldige at komme i vejen og yderligere, som noget helt usædvanligt og temmelig vovet, har Citroen Cactus udvendige bløde puder til beskyttelse af bløde trafikanter.

I kabinen er opholdet gjort mere indbydende med en stor berøringsfølsom skærm, der styrer det meste elektronik. Aflæggepladsen er forbedret ved at placere de forreste airbags i loftet for at frigøre mere plads til handskerum og forsæderne er udformet som en sofa. Det er dog for et syns skyld, for der er ikke tre pladser foran, kun to som vanligt.

Citroen Cactus er klar til markedet senere i år og den færdige bil står på den snarlige bilsalon i Geneve. Der er ikke sikre forlydender om lanceringen i Danmark, men efteråret 2014 er sandsynligt. Det bliver spændende om der også kommer en version på gule nummerplader midt imellem C3 Picasso og C4 Picasso.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *