• Berlingo har mere plads og forbedret motorprogram uanset om den er kort eller lang.

  • Interiøret er strammet op med flere komfortdetaljer inklusive en 7-tommer monitor.

  • Berlingo kan - ligesom Partner - udstyres med en såkaldt multiflex-sæde som øger brugsværdien, hvadenten det handler om øget plads til passagerer eller gods.

  • Peugeot og Citroën har forskellige designs på personbilerne, mens varebilerne er identiske. Derfor ville det formentlig koste markedsandele at koble forhandlernettet sammen

  • Partner optræder ligesom Berlingo med nyt ydre.

  • Varerummet er rummeligere end før, og let adgang er sikret med skydedør i siden og fløjdøre bagtil.

  • Over halvdelen af nybi

  • Kabineindretningen i Partner følger samme tråd som i Berlingo.

Citroën Berlingo frisket op

Det samme gælder søstermodellen Peugeot Partner

Reviderede udgaver af tvillingemodellerne Citroën Berlingo og Peugeot Partner er klar til at rulle ud i fornyet regi, dels med ændret frontdesign og dels nye sikkerhedstekniske og komfortmæssige detaljer samt motorer, som opfylder Euro 6-normen.
Selvom salget herhjemme af denne biltype generelt har vist en stagnerende tendens til fordel for biler af MPV-og SUV-typen, er den fortsat populær på det europæiske marked, idet salget af f.eks. Peugeot Partner sidste år kunne noteres for en fremgang på henimod 20 procent.
For mange bilkøbere går det funktionelle stadig forud for formgivning.

Citroën Berlingo

Når det gælder van-udgaven af den fornyede Berlingo satser Citroën på varianter i to længder og med fem motorversioner.
Altså en kort og en lang Berlingo med en HDI turboladet dieselmotor med 75, 100 eller 120 hestekræfter spændt op med et manuelt eller automatisk gearskifte.

Motorprogrammet

Den reviderede Berlingo produceres bl.a. med de såkaldte BlueHDi-motorer, bare ikke i varebiludgaverne.
Udvalget af Euro 6-motorer til Berlingo Van er gennemgående dieseldrevne:
75 hk, manuelt gear, CO2-udslip 110 g/km.
100 hk, manuelt gear, CO2-udslip 110 g/km.
100 hk, stop/start-system, manuelt gear, CO2-udslip 108 g/km.
100 hk, stop/start-system, 6-trins ETG6 automatgear, CO2-udslip 106 g/km.
120 hk, stop/start-system, 6-trins manuelt gear, CO2-udslip 112 g/km.
Men Citroën leverer også Berlingo med de hidtidige benzin- og dieseldrevne Euro 5-motorer:
75 hk VTi, manuelt gear.
75 hk e-HDi, manuelt gear.
90 hk HDi, manult gear.
90 hk e-HDi, ETG6-gear.
115 hk, HDi, manuelt gear.
Dertil kommer en el-drevet Berlingo med 67 hk/200 Nm, en topfart på 110 km/t og en rækkevidde på op til 170 kilometer.

Plads til to EU-paller

Varerummet er blevet op til 400 liter større.
Den korte udgave rummer op til 3,7 kubikmeter og den lange 4,1 kubikmeter gods, så der er plads nok til to EU-paller.
Adgangen til varerummet er tilgodeset med asymmetriske fløjdøre bagtil – 60/40 split og med 180 graders udsving.
Kabinen kan – afhængigt af sædekonfiguration – rumme en eller to passagerer foruden føreren.

Peugeot Partner

Selvom Partner og Berlingo teknisk deler ”stamceller“, skiller de sig alligevel ud fra hinanden – også når det gælder motorprogrammet til vau-dgaverne.
Peugeot har lagt an med en vifte bestående af seks af 4-cylindrede benzin- eller dieseldrevne motorer på 1,6 liter med CO2-udslippet reduceret mellem 12 og 22 gram per kilometer:
98 hk VTi, 5-trins manuelt gear, CO2-udslip 147 g/km.
75 hk BlueHDi, 5-trins manuelt gear, CO2-udslip 110 g/km.
100 hk BlueHDi, 5-trins manuelt gear, CO2-udslip 110 g/km
100 hk BlueHDi , stop/start-system, 5-trins manuelt gear, CO2-udslip 108 g/km. 100 hk BlueHDi, stop/start-system, ETG6 automatgear, CO2-udslip 106 g/km.
120 hk BlueHDi, stop/start-system, 6-trins manuelt gear, CO2-udslip 112 g/km.
Dertil kommer ligesom med Citroën Berlingo en el-drevet udgave med en batteri-garanti på 8 år/100.000 kilometer.

Mere og bedre udstyr

Ligesom Citroën har gjort det med Berlingo har Peugeot opdateret Partners kombination af sikkerhedstekniske og komfortmæssige detaljer.
Fra blokeringsfri bremser, bremseassistance, elektronisk stabilitets kontrol, traktion-kontrol, tilbageløbskontrol, dæktrykkontrol, City Brake-kontrol, speedpilot alias cruise-kontrol og så videre.
Dertil kommer kabineindretning med f.eks. det såkaldte multiflex-passagersæde, mobiltelefon-tilslutning, 7-tommer monitor og andre detaljer til at forsøde livet og komforten for den professionelle bruger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *