Citan står til en overhaling

Ved præsentationen af Mercedes-Benz’ nye Sprinter forleden i Düsseldorf havde vi lejlighed til at bringe varebilen Citan og dens 3-stjernede Euro NCAP-resultat på bane. Med udgangspunkt i Daimler-bossen Dieter Zetsches udtalelse om, at dét vil der blive gjort noget ved, var det naturligt at spørge, hvad dét så indebærer. Svaret var: Problemet med Citans gardinairbag, som ikke udløstes korrekt ved crashtesten, bliver rettet. Eftersom Citans resultat er onået på baggrund af en skærpet testprocedure, anses det for at være på linie med det 4-stjernede resultat, som modellens franske forlæg, Renault Kangoo opnåede, da den blev testet efter den tidligere procedure. Kangoo er netop lanceret i en faceliftet version, men da der er tale om en snart seks år gammel chassisplatform kommer egentlige konstruktionsmæssige forandringer ikke på tale. Det får lov til at vente, indtil en nyudviklet platform erstatter den nuværende. Om det er godt nok, må potentielle købere til de nuværende Citan- og Kangoo-modeller hver især gøre op med sig selv. Apropos Citan: I Rusland er Citan for nylig kåret som årets bedste varebil, så der er forskel på den vægt, der tillægges Euro NCAP-stjernerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *