• Affjedringsteknologi fra formel 1 og en dieselmotor - det er bare to af de unikke ting ved Chevrolet Colorado ZR2

  • ZR2 har helt specielle Dynamic Suspension Spool Valve (DSSV) støddæmpere fra firmaet Multimatic

  • Colorado ZR2 er både en sprinter og klar på mudder eller en klippetur

Chevrolets offroad-sprinter

Chevrolet har netop præsenteret pickuppens svar på et trackday-våben, og Colorado ZR2 er ikke bange for noget som helst.

Chevrolet har netop rykket baren for, hvor hardcore en gadebil kan være. Chevrolet har forvandlet deres relativt jævne pickup Colorado til et sandt mudder-ædende monster. Colorado ZR2, som den nye model hedder, svarer bedst til, når Volkswagen eksempelvis laver en hårdtpumpet Golf GTI Clubsport S. Clubsporten er bygget på samme samlebånd som familiefarens Golf, men på Nürburgringen er der en verden til forskel.

Say what – Chevrolet Colorado med diesel

Sådan er det også med Colorado ZR2. Den er baseret på den almindelige Colorado, men i terrænet er forskellen total, og det er lykkes de amerikanske ingeniører at skabe lidt af en selvmodsigelse. For ZR2 kan både tonse over stok og sten med 150 km/t og kravle op af en stenet skrænt med granitblokke på størrelse med olietønder. Og det er på trods af at de to discipliner kræver to meget forskellige biler. En af hemmelighederne er, at Colorado ZR2 bruger nogle helt specielle, nye støddæmpere fra firmaet Multimatic, som blandt andet har leveret deres teknologi til flere Formel 1-hold.

Dynamic Suspensions Spool Valve hedder teknologien, som med tre forskellige kamre er effektive både på gaden, over klipper, og når det går rigtig stærkt.

Offroad-gavebod

Men det Chevrolets ingeniører har ikke bare smidt nye støddæmpere på. Undervognen er løftet fem cm, og så er sporvidden gjort 8,75 cm bredere, hvilket giver mere stabilitet. Samtidig har man lavet nye, mere solide bærearmen til frontaffjedringen, som bedre kan tåle tæsk. Så er der også bedre plads til de 77,5 cm store, grove terræn-hjul.

Kofangeren er i kraftig stål og udformet sådan, at der ikke er nogen forhindringer for forhjulet – på den måde er det nemmere at ’klatre’ over forhindringer. Langs siden af bilen er der installeret massive stålrør, som beskytter karrosseriet mod forhindringer.

Selve drivlinjen er opdateret, så der er differentialespær i både front- og bagaksel, og der er selvfølgelig også reduktionsgear, og som noget unikt for det amerikanske marked, kan Colorado ZR2 fås med en 2,8-liters firecylindret dieselmotor med 181 hk og 500 Nm.

Ford Raptor – amerikanernes favorit bliver 25 procent hurtigere

Eneste ulempe ved ZR2 som vare bil er, at den kun må trække 2.500 kg mod den normale Colorados 3.500 kg, og på ladet må den kun tage 500 kg i stedet for 1.000 kg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *