• Der er ikke meget at se på overfladen, men en ny balanceaksel skulle dæmpe vibrationerne og måske noget af det lidt grovkornede lydbillede fra de stærkeste 2,0 CDTI

  • Med 170 hk og 400 Nm bliver den nye Insignia 2,0 CDTI hurtigere fra 0-100 km/t men også bedre til mellemaccelerationer, uden det går ud over brændstoføkonomien, der er uændret 23,3 km/l

  • Zafira Tourer van er en af klassens mest komfortable og velindrettede biler. Med den kraftigt vibrationsdæmpede dieselmotor bliver det næppe ringere i fremtiden

  • En række basale dele er kraftigt forbedret i den nye motor. Blandt andet turboladeren, der er kraftigere og meget hurtigere end den gamle

Ny CDTI til Zafira og Insignia

Flere kræfter, lavere CO2-udledning og mindre støj er de konkrete gevinster ved den nye 2,0 CDTI turbodieselmotor

Fra begyndelsen af næste år får Opel Zafira Tourer og Opel Insignia en ny og kraftigt forbedret CDTI dieselmotor under hjelmen.

Ydelsen er hævet fra 163 hk til 170 hk og drejningsmomentet er nu 400 Nm mod tidligere 380 Nm. Opgraderingen af motoren kommer i forbindelse med tilpasning til den nye Euro 6-norm, der træder i kraft næste år med nye emissionskrav til alle diesel-personbiler. Men bortset fra en anelse flere kræfter er der ikke de store forskelle på den nye dieselmotor i forhold til forgængeren. Zafira Tourer kører med den nye motor 19,6 km/l efter EU-normen mod forgængerens 18,9 km/l og med en uændret accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 9,8 sekunder.

Helt ny motor

Den nye motor bygger da også på den nuværende 2,0 CDTI med 163 hk, men er fornyet på flere områder, så der ifølge den danske importør reelt er tale om en helt ny motor.

– Blandt andet er topstykket og forbrændingskammeret nydesignet. Der er også en ny balanceaksel-enhed anbragt i bunden af motoren, som består af to modsat roterende aksler, der udjævner op til 83 procent af egenvibrationerne fra motoren. Der er nye indsprøjtningsdysser, der arbejder med et tryk på op til 2000 bar og 10 indsprøjtninger pr. motoromdrejning, og som i praksis giver højere ydelse, mindre støj og en roligere motorgang, skriver Opel i en pressemeddelelse.

AdBlue-tank

Samtidig er der en ny vandkølet turbolader med såkaldt variabel geometri, som opbygger trykket 20 procent hurtigere end ved forgængeren. Af hensyn til Euro 6-bestemmelserne er motoren udstyret med en Selective Catalytic Reduction (SCR katalysator) og en AdBlue-tank. Denne teknologi nedbringer kvælstoffilterne til et minimum, men det betyder også, at et par gange om året – afhængigt af kørselsmønsteret – skal denne tank genopfyldes.

Dacia Stepway fylder bægeret

Nissan X-Trail – softroader til masserne

Den nye dieselmotor kan bestilles i Opel Insignia 2,0 CDTI og Zafira Tourer 2,0 CDTI fra omkring nytår.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *