• Citroën C4 Cactus Sportvan er Citroëns mest efterspurgte varebil overhovedet

  • Luftbobler i gummihud er sjovt tænkt, men det er mere for sjovs skyld end af praktiske årsager. Måske danner de grundlag for egentlige udvendige airbags en dag. Hvem ved?

  • Varerummet er på lige under 1200 liter med god plads mellem skærmkasserne men også en temmelig høj kant bagtil

  • Varerummet er på lige under 1200 liter med god plads mellem skærmkasserne men også en temmelig høj kant bagtil

Cactus er Citroëns største varebil

Den lille franske designerbil Citroën Cactus kan både sende grønne signaler, køre langt på literen og konkurrere med mikrobiler på prisen

Ingen er mere overrasket over Citroën Cactus Sportsvans succes end Citroën. Det første halve års salg er kommet helt bag på den danske importør.
– Vi havde ikke regnet med halvdelen af det salg, vi rent faktisk oplever. Og da slet ikke, at Cactus skulle stå for halvdelen af vores samlede varebilsalg, siger Jeppe Heidemann, der er salgschef for varebiler hos Citroën Danmark.
– Danskerne har taget overraskende godt imod den. Den er billig, kører langt på literen, og det friske design appellerer godt til moderne virksomheder. Dens koncept taler godt til firmaer, der gerne vil have et frisk image og en grøn profil.

Mest ombyggede i Danmark

I løbet af årets første halvdel har Citroëns sælgere skubbet 587 købs- og leasingaftaler hen over skrivebordet på Cactus van. Detsvarer til lige godt fire procent af alle nye varebiler i Danmark. Det gør Cactus til den syvende mest solgte bil på gule plader og den klart mest solgte ombyggede personbil herhjemme.
Længere ned på listen ligger VW Golf van med 365 solgte enheder.

Citroën Jumper med stor personlighed og slasket hår

Citroëns varebiler har en markedsandel på 8,1 procent fordelt på Jumper, Jumpy, Berlingo og Nemo og de ombyggede personbiler C3 Picasso, C4 Picasso og Grand Picasso og C5 Tourer.

Mildest talt stort

Det sætter Cactus’ succes i relief.
– Segmentet af ombyggede personbiler har ligget på 20-23 procent af det samlede varebilssalg, men nu viser det sig, at halvdelen af vores varebilssalg i år er Cactus van. Det er jo mildest talt stort, siger Jeppe Heidemann.
Andelen af papegøjeplader er 384 ud af 587 svarende til 65 procent.

Strategisk salgsarbejde

Men selv om de fine salgstal er overraskende for Citroën Danmark, er de ikke kommet sovende til dem.
– Vi kan ikke annoncere os til succes på den måde. Det kræver et strategisk salgsarbejde at få solgt bilen i den mængde, men succesen er helt klart kommet bag på os.
– Vi bruger den også meget som døråbner til virksomheder, vi ikke har haft så meget kontakt med tidligere. Til at få en fod indenfor. Vores forhandlere booker møder centralt, og så kører vores sælgere ud i firmaets ombyggede Cactus til selve salgsmødet, med mindre kunden specifikt beder om at få en anden model ud.

Koster det samme

Men det er ikke kun for at se sjov og anderledes ud, at virksomheder og private vælger Cactus på helt eller delvist gule plader.
– Den 100-hestes Blue-HDi med manuelt gear, der går 32,3 km/l er klart den mest solgte. Cactus van er en af de allerbilligste måder at komme fra A til B på lige nu. Man får trods alt noget mere komfort i en Cactus, end man gør i en minibil. Den koster jo nogenlunde det samme, og så får du jo en smart bil, der ikke ligner noget som helst andet på markedet lige nu, siger Jeppe Heidemann.

Citroën Cactus van for de farverige

Men på trods af de overvældende salgstal kommer kunderne ikke til at gå forgæves. Heller ikke efter den mest efterspurgte model.
– En Blue-HDi koster 99.900 kroner plus moms (24.998), og dem har vi nok af på lager, bedyrer salgschefen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *